Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ćwiczenia dla dzieci z grupy ryzyka dyslektycznego zalecane do wykonywania w domu
| |
| |
|WIEK PRZEDSZKOLNY (3-5 lat) |
| |
|Przygotowanie dziecka do nauki pisania wymaga harmonijnego rozwoju rozmaitych sprawności, które kształtują się przede wszystkim w toku |
|zabawy. |
| |
|Oprócz najrozmaitszych zabaw ruchowych i konstrukcyjnych, niezwykle ważną rolę w przygotowaniu dziecka do nauki pisania odgrywa szeroko |
|rozumiana twórczość plastyczna. |
| |
|Oto kilka przykładowych ćwiczeń i form zabaw z dzieckiem w wieku przedszkolnym. |
|Orientacja w kierunkach przestrzennych |
|- różnicowanie prawej i lewej strony; |
|- ćwiczenia orientacji w schemacie ciała; |
|- chodzenie po wąskiej ławeczce, po narysowanej kredą linii; |
|- chodzenie na wprost ze skręcaniem na dany sygnał w prawo i w lewo; |
|- biegi slalomowe; |
|- rzucanie piłką naprzemiennie prawą i lewą ręką. |
| |
|Utrwalanie pamięci ruchowej |
|zagadki ruchowe polegające na kreśleniu w powietrzu kształtu dowolnego przedmiotu i odgadywanie przez dziecko, co to za przedmiot; |
|demonstrowanie za pomocą ruchów różnych czynności, np.: mycie, jedzenie, rąbanie drewna i odgadywanie przez dziecko tych czynności; |
|Rozwijanie sprawności percepcyjno-motorycznych. |
|rzucanie do celu; |
|rzucanie i łapanie piłki; |
|gra w bierki, pchełki; |
|obrysowywanie szablonów; |
|malowanie farbami dużych kształtów; |
|malowanie motywów ornamentalnych, np. wzorów serwetek, talerzyków...; |
|kreślenie pędzlem, węglem na dużych arkuszach, palcem, patykiem na tacach z piaskiem; |
|ulepianiu z plasteliny; |
|mozaiki, układanki, kolorowe klocki, budowanie kompozycji wg wzoru; |
|zabawa "co tu się zmieniło", gdzie dziecko obserwuje otoczenie (zapamiętuje układ przedmiotów leżących na stole), następnie po zamknięciu |
|przez nie oczu zmieniamy coś szczególnego - dziecko określa, co się zmieniło. |
|Ćwiczenia w znacznej mierze mają charakter profilaktyczny, ich celem jest zapobieganie ewentualnym trudnościom w nauce czytania i pisania. |
| |
|Stosujemy je również w przypadku dzieci starszych z głębszymi deficytami rozwojowymi. |
| |
| |
|WIEK SZKOLNY (powyżej 7 roku życia) |
| |
|Ćwiczenia percepcji słuchowej |
|powtarzanie wyrazów, krótkich zdań, opowiadań; |
|wymienianie jak największej liczby wyrazów zaczynających się lub kończących na określoną głoskę, |
|tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby; |
|łączenie sylab, głosek podanych ze słuchu; |
|podawanie głoski ze względu na jej lokalizację (pierwsza, druga, ostatnia); |
|powtarzanie (tworzenie) par słów opozycyjnych, np.: bary- pary, głos - kłos, data - tata. |
|Ćwiczenia percepcji wzrokowej |
|uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach; |
|szukanie różnic i podobieństw miedzy obrazkami; |
|wyodrębnianie liter w wyrazach, podkreślanie ich barwnym ołówkiem; |
|tworzenie wyrazów rozpoczynających się od liter najczęściej mylonych: n-u-m; d-p-b; p-g; |
|składanie pociętych liter, wyrazów wg wzoru; |
|tworzenie tekstu z rozsypanki wyrazowej, zapisywanie zdań. |
|Ćwiczenia sprawności manualnej |
|malowanie farbami dużych kształtów oraz ich zamalowywanie; |
|malowanie farbami (pędzlem, palcem, pęczkiem waty) celem wyrabiania właściwego nacisku; |
|rysowanie przez kalkę techniczną; |
|pogrubianie konturów, obwodzenie po śladach linii, pojedynczych szlaków, obrazków, figur geometrycznych; |
|wycinanie ...