Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dziecko i świat mediów
Od kilkunastu lat media stały się dla dzieci codziennością. Warto zastanowić się jakie wartości niesie medialny świat dziecka? Jak ustosunkować się do nierzadkiego zjawiska, jakim jest korzystanie ze środków masowego przekazu bez kontroli rodziców lub za ich przyzwoleniem? Czy media wzbogacają czy nie, czy przynoszą korzyści, czy powodują wypaczenia? Kiedy mass media oddziałują dodatnio, a kiedy mogą wywierać wpływ ujemny?
Absorbujące programy telewizyjne, komputer czy Internet niejednokrotnie zmieniają utrwalony zwyczajem rozkład dnia. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, ze pojawiła się medialna faza życia kulturalnego w świecie dziecka.
Przykry jest fakt, że dawne niezwykłe historie zastąpione zostały przez przygody postaci z popularnych seriali, filmów czy innych programów. Kiedyś niejedna baśń opowiadana naszym maluchom na dobranoc zaczynała się od zwrotów: „Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami żyła sobie..” Dziś na takową baśń o cudownym zwierciadełku dziecko reaguje- „Mamo, co tam lusterko, ta wróżka pewnie ma najlepszy telewizor i korzysta ze stałego łącza Internetu”. I tak, baśń zostaje pozbawiona poetyckiego uroku, a ponadczasowe marzenia przyjmują określony kształt technicznego urządzenia. Już bowiem najmniejsi zaintrygowani są ruchem dźwiękiem i wszystkim innym, co związane jest ze środkami masowego przekazu.
Mass media oprócz pełnienia pozytywnej roli w społeczeństwie mogą także przyczynić się do tragedii osobistych i społecznych. Badacze amerykańscy wykazali zmianę stylu życia Amerykanów proporcjonalną do rozwoju mediów. Życie człowieka zaczyna się koncentrować wokół świata elektroniki. Telewizor wygrywa z wizytą gości, rodzinna rozmowa w czasie obiadu zostaje zastąpiona surfowaniem po Internecie. Pogawędka z kolegą polega na wysyłaniu maila.
Lekarze zauważają związek między nadużywaniem mass mediów a skrzywieniami kręgosłupa, wadami postawy, zaburzeniami układu nerwowego i metabolizmu, alergiami. Głównie narażone na działanie mediów elektronicznych są receptory: wzroku, słuchu oraz centralny układ nerwowy. Nieobojętna także na sprawność szkieletowo- mięśniową pozostaje postawa przyjmowana podczas korzystania z mediów.
„Z badań przeprowadzonych Polsce wynika, że najwięcej czasu przed telewizorem w dzień spędzają dzieci w wieku 5 lat i w przedziale wiekowym 9-13 lat. Badania te wskazują, że dzieci siadają bardzo blisko ekranu telewizyjnego, wówczas zmęczone oczy ulegają uszkodzeniom(...). Niesprawny narząd wzroku uniemożliwia z kolei całościowy i adekwatny odbiór informacji z otoczenia, przez co człowiek zostaje okrojony z wiedzy. Wady wzroku spowodowane nadużywaniem mediów ograniczają także możliwości funkcjonowania rodzinnego, zawodowego i społecznego.” U osób posługujących się komputerem oraz u dzieci pozostających zbyt długo przed szklanym ekranem stwierdza się wady kręgosłupa i inne dolegliwości związane z siedzącym trybem życia. Brak aktywności organizmu może w późniejszym okresie zaowocować wystąpieniem nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej ...