Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI Z PRZYRODY W KLASIE VI
TEMAT: Życie w strefie otwartej toni wodnej - ryby.
Data przeprowadzenia: 14.11.2007.
Prowadząca: mgr Agata Sączek
Treści:
1. Przystosowania w budowie ryb do życia w wodzie.
2. Czynności życiowe ryb.
Cele:
Wiadomości – uczeń:
wie, że ryby to liczna i zróżnicowana grupa kręgowców,
wymienia części ciała ryby,
wymienia przystosowania ryb do życia w wodzie,
wyjaśnia, na czym polega jajorodność i żyworodność ryb,
wyjaśnia pojęcie zmiennocieplność,
Umiejętności – uczeń:
oznacza na rysunku części ciała ryby,
charakteryzuje czynności życiowe ryb,
wyjaśnia przyczyny wędrówek ryb,
Postawy – uczeń:
aktywnie uczestniczy w zajęciach,
współpracuje w grupie,
dąży do samodzielnego zdobywania wiedzy.
Metody pracy: pogadanka, praca z tekstem, obserwacja ilustracji
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze: podręcznik, plansze, ilustracje, karty pracy
Przebieg zajęć:
I. Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjno-porządkowe.
Nawiązanie do tematu poprzedniej lekcji, przypomnienie, jakie bezkręgowce żyją w strefie przybrzeżnej morza.
Sprawdzenie zadania domowego dla wszystkich.
Wprowadzenie do tematu – ryby jako zwierzęta aktywnie pływające, przystosowane do życia w środowisku wodnym. Podanie celów lekcji.
Zapisanie tematu lekcji.
II. Faza realizacyjna
Uczniowie w grupach opracowują otrzymane zagadnienia (załącznik nr 1).
Uczniowie prezentują wyniki pracy na forum klasy.
III. Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają karty pracy jako notatkę z lekcji (załącznik nr 2).
Przegląd przyniesionych przez uczniów materiałów, dotyczących różnorodności ryb.
Ocena pracy uczniów.
Zadanie domowe:
dla wszystkich – ćw. 11, 12 i 14, s. 50-51
dla chętnych – korzystając z Internetu, encyklopedii multimedialnych i innych źródeł informacji zaprezentuj wiadomości dotyczące ssaków morskich.
Załącznik 1
GRUPA I
Ciało ryb ma ………………….. kształt, przystosowany do pokonywania oporu wody. Kształt ciała jest dostosowany do trybu ………………….. i ……………………, na której żyją – ryby szybko pływające mają ciało ……………………, bocznie spłaszczone, natomiast ciało ryb żyjących w strefie dennej jest spłaszczone ………………………………………..... .
Na ilustracjach zamieszczonych na tablicy wskazać rybę, która ma ciało bocznie spłaszczone oraz rybę żyjącą w strefie dennej.
GRUPA II
Skóra ryb wydziela ………………………, który zmniejsza tarcie między ciałem ryby a wodą i w ten sposób ułatwia jej pływanie. Skóra ryb wytwarza także pokrywające ciało łuski, które chronią przed …………………………. mechanicznymi i ułatwiają pływanie. Komórki ………………………… nadają rybom różne barwy ciała. Barwa pełni rolę ……………………… lub odstraszającą.
GRUPA III
Ciało ryb składa się z głowy, ………………….. i odcinka ogonowego. Na głowie znajduje się narząd wzroku – …………… bez powiek. Niektóre z ryb mają wąsy, które jako narząd …………………… umożliwiają orientację w terenie, głównie rybom …………………… . Po bokach ciała ryb przebiega linia …………………….. . Informuje ona rybę o ruchach ……………., naturalnych przeszkodach i ……………………. temperatury.
Na rysunku umieszczonym na tablicy wskazać części ciała ryby ...