Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
METODY NAUCZANIA
Przez metodę nauczania rozumie się celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, a także rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych. Mówiąc prościej metoda oznacza drogę oraz sposób dochodzenia do prawdy, osiągnięcie zamierzonego celu. Wg W. Okonia metoda to wypróbowany układ czynności n-li i uczniów realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowościach uczniów.
Dobór metod nauczania jest uzależniony od wieku uczniów, charakterystycznych właściwości poszczególnych przedmiotów nauki szkolnej, celów i zadań pracy dydaktyczno-wychowawczej, jak również od organizacji i środków, którymi zamierza się posłużyć nauczyciel w czasie danej lekcji lub ich większego zbioru, tzn. jednostki metodycznej.
Jeszcze do niedawna preferowany był podział metod wg Okonia. Wyróżnił on cztery
grupy:
← podające (uczenie się przez przyswajanie),
← problemowe (uczenie się przez odkrywanie),
← eksponujące ( uczenie się przez przyswajanie),
← praktyczne (uczenie się przez działanie).
Zachodzące zmiany w metodyce nauczania spowodowały rozszerzenie metod
problemowych o metody aktywizujące. Metody aktywizujące można rozumieć jako uczenie się przez odkrywanie, praktykę, swobodną pracę indywidualną, swobodne decydowanie o współdziałaniu i wzajemnej pomocy, samokontrolę, możliwość pracy w grupach.
CZY WARTO STOSOWAĆ METODY AKTYWIZUJĄCE ?
Na postawione pytanie można udzielić odpowiedzi TAK i NIE.
Argumenty, jakie przemawiają za tym aby nie stosować danych metod są następujące:
- Stosując metody aktywizujące bardzo łatwo można zagubić tak cele, jak i treści
które mają być przekazane, ważniejsze mogą stać się dla nauczyciela oryginalne
pomysły, niż treści kształcenia. Uczeń zapomina o konieczności wysiłku
ukierunkowanego na poznanie i zrozumienie nowych treści kształcenia.
- Aktywizowanie, ze swej istoty powoduje zmianę postawy uczestnika, który staje się
podmiotem aktywnym, poszukującym odpowiedzi na postawione pytania, problemy.
- Metody aktywizujące często nie są w stanie przełamać bariery bierności uczniów
w ramach grupy, jak też indywidualnie.
- Ich stosowanie wymaga wiele wysiłku – przygotowania niezbędnych materiałów,
tekstów, przyborów oraz odpowiedniego pomieszczenia itp.
Metody aktywizujące warto stosować, gdyż:
- Praca z zastosowaniem metod aktywizujących prowadzi do lepszego zrozumienia
i zapamiętania tekstów. Nauczyciel nie tylko przekazuje konkretne prawdy uczniom
ale stawia przed nimi zadania i właściwie koordynując pracę, umożliwia
znajdowanie odpowiedzi w konfrontacji z odpowiednio dobranymi źródłami
wiedzy
- Praca metodami aktywizującymi prowokuje rozwój całego człowieka jako osoby.
Uczniowie „przymuszeni” są niejako do wykorzystania wiedzy już posiadanej, lub
własnych doświadczeń. Dzięki temu rozbudza się ich samodzielne i krytyczne
myślenie.
- Powyższe metody pozwalają dowartościować i docenić konkretnego ucznia. Praca
oparta o ideę aktywizacji daje możliwość wypowiedzenia się wszystkim, także
uczniom słabym, nieśmiałym, zakrzyczanym przez nadmiernie aktywnych.
- Praca prowadzona aktywnie prowadzi do ...