Dodaj publikację
Autor
Jadwiga Sikora
Data publikacji
2008-02-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
250

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawozdanie z obchodów "Dnia Ziemi" może pomóc nauczycielom, szczególnie młodym stażem, w przeprowadzeniu w/w święta ekologicznego w szkole podstawowej i nie tylko.
 Pobierz (doc, 62,0 KB)

Podgląd treści


OBCHODY DNIA ZIEMI-
sprawozdanie wraz z przebiegiem obchodów i przykładową inscenizacją

Jedną z ważniejszych imprez, którą organizuję od wielu lat w naszej szkole jest ,, Dzień Ziemi”. Obchody przybierają różną formę, w zależności od tego jakie treści dzieciom chcę przekazać. Były to uroczystości szkolne, na których uczniowie klas IV-VI przedstawiali ciekawe scenki ekologiczne kończące się ważnym mottem słownym, wręczeniem gałązek wierzby lub posadzeniem symbolicznej sadzonki świerka srebrnego w obejściu szkoły. Młodzież zachęcała w ten sposób innych do dbania o środowisko naturalne poprzez zazielenianie terenów.
W ramach obchodów uczniowie sprzątali również obejście szkoły oraz miejsc użyteczności publicznej, brali udział w konkursach ekologicznych na szczeblu gminnym i rejonowym.

W ostatnich latach zdecydowałam się aby w obchody ,,Święta Ziemi” włączyć czynnie także klasy młodsze, począwszy od dzieci przedszkolnych oraz zastosować do tego celu metodę projektu.
Inspiracją podjęcia takich działań była wcześniejsza diagnoza przeprowadzona przeze mnie wśród uczniów w poprzednich latach, która dowiodła, że chęć uczestniczenia uczniów w tego typu zajęciach jest duża.

W roku szkolnym 2004/2005 obchody ,,Dnia Ziemi” przebiegały pod hasłem: ,,Chrońmy naszą planetę”. Każda klasa miała do wykonania następujące zadania:

• sporządzenie plakatu pod tym samym tytułem,
• zbiórce jak największej liczby zużytych baterii,
• przygotowanie krótkiej humorystycznej scenki o treści ekologicznej
• wytypowanie spośród uczniów zespołów trzyosobowych do części wiedzowej

Konkurs z wiedzy przeprowadzono w kategorii klas młodszych i starszych. Dla zespołów z klas 0-III przygotowano zadania do wykonania, typu: ,,narysuj...”, natomiast zespoły z klas IV-VI odpowiadały na wylosowane pytania.
Przydział zadań poszczególnym grupom w klasach nastąpił odpowiednio wcześniej. Nad całością przygotowań czuwali wychowawcy.

W 2005/2006 roku obchodziliśmy w/w święto pod hasłem:,, Segregujmy śmieci”. Tym razem uczniowie mieli za zadanie:

• przygotować w swoich klasach pogadanki na temat segregacji śmieci,
• opracować albumy dotyczące ,, dzikich wysypisk” śmieci w okolicy,
• zebrać jak największą liczbę puszek aluminiowych,
• klasy starsze dodatkowo przygotowały inscenizację o segregacji śmieci.

Uwieńczeniem ogromnej pracy uczniów i nauczycieli, zarówno w pierwszym jak i w drugim roku, było przedstawienie jej efektów na uroczystych akademiach szkolnych, gdzie cała społeczność szkolna wraz z zaproszonymi gośćmi mogła oceniać dokonania uczniów. Były to przygotowane przez dzieci i młodzież krótkie, humorystyczne inscenizacje, wystawy plakatów o tematyce ekologicznej oraz albumów z samodzielnie przez uczniów sporządzonymi zdjęciami, przedstawiających miejsca ,,dzikich wysypisk” śmieci w najbliższej okolicy. Zdjęcia te młodzież wykonała podczas zwiadów terenowych.

Na apelach ogłosiłam również wyniki ze zbiórki zużytych baterii i puszek aluminiowych. Baterie zostały przekazane do firmy ,, Reba” specjalizującej się w ich odzysku, natomiast puszki sprzedałam w punkcie skupu ...