Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
DLA KLASY II
Charakterystyka programu
Program dotyczy pracy z wybraną grupą uczniów z klasy II przejawiających zainteresowania matematyką.
W każdej klasie znajdują się uczniowie uzdolnieni w kierunku matematycznym, którzy pragną poświęcić swój czas na dodatkowe zajęcia i rozwój swych zainteresowań. Zadaniem nauczyciela jest rozwój tych szczególnych uzdolnień u swych wychowanków.
Na zajęcia kółka matematycznego mógł się zapisać każdy zainteresowany matematyką uczeń. Po pewnym czasie utworzyła się grupa, która została zapoznana z założeniami programu i rozpoczęła jego realizację w całości. Zajęcia są prowadzone w grupie 12 osobowej jeden raz w tygodniu.
Cele kółka matematycznego
- rozbudzanie zainteresowań matematycznych uczniów
- ukazywanie życiowej przydatności rozumienia pojęć matematycznych
- uczenie matematycznego porządku
- uczenie wyciągania wniosków z wykonywanych ćwiczeń
- rozwijanie wytrwałości w dochodzeniu do poprawnego rozwiązywania zadania
- poszerzanie horyzontów myślenia
- zachęcanie do rozwiązywania łamigłówek geometrycznych
- uczenie tworzenia nowych wersji zadania, poprzez zmianę warunków w nim zawartych
- uczenie dostrzegania w treści zadania informacji nie podanych wprost
- uczenie wnikliwego analizowania treści zadania
Rodzaje ćwiczeń
W ramach kółka matematycznego realizowane są różne rodzaje zadań matematycznych. Jednym z nich są zadania tekstowe. Ich tematyka dotyczy najbliższego otoczenia uczniów lub ich życia codziennego. Formę tę stosuje się zarówno w trakcie realizacji nowego materiału jak i przy stosowaniu nabytych umiejętności w praktyce. W zależności od doboru treści i stosowanych metod rozwiązywania zadań tekstowych uczniowie stopniowo uczą się spostrzegania i formułowania związków między wielkościami oraz przyswajają sobie umiejętność logicznego rozumowania. Sytuacje problemowe zawarte w zadaniach tekstowych umożliwiają nie tylko kształtowanie postawy badawczej uczniów, rozwijanie ich naturalnej ciekawości, chęci rozumienia, lecz również umożliwiają zaspokajanie potrzeby pokonywania trudności, odnoszenia sukcesów, przeżywania radości z uzyskanych rezultatów. Ponadto dzieci uczą się planowania pracy, celowego rozkładania czynności w czasie, zespołowego wykonywania podjętych obowiązków, współdziałania, uznawania zadań wspólnych za własne.
W ramach zajęć realizowane są zadania nie tylko drukowane w podręcznikach ale i redagowane przez nauczyciela i uczniów. Dotyczą one aktualnej sytuacji w najbliższym otoczeniu dziecka, treści obrazka, równania, formuły matematycznej. Stopień trudności poszczególnych zadań jest uzależniony od możliwości poznawczych uczniów, zasobu ich dotychczasowych doświadczeń, treści zadania, jego struktury matematycznej. Podczas zajęć formułowane są również problemy otwarte. Rozwiązanie ich wymaga różnych sposobów prawidłowego rozumowania, dając w wyniku różne rozwiązania. Są to zadania w których brakuje danych, lub niektóre dane są zbędne oraz zadań sprzecznych. Każdy rodzaj zadań wymaga określonych rozwiązań za pomocą ćwiczeń. Zadania ćwiczeniowe miały na celu techniczne wykształcenie określonych sprawności. Obliczanie przykładów matematycznych bez konkretnej sytuacji problemowej pozwala uczniowi skupić się tylko i wyłącznie na ...