Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
gowawka1, 2024-03-05, ocena:
Świetne opracowanie! Literówki.
Pomysł na lekcję podsumowującą temat
KOBIETA W LITERATURZE
klasa trzecia gimnazjum
Anetta Szczepankowska
Gdańsk
Uczniowie trzeciej klasy gimnazjum podsumowują pracę na temat:
KOBIETA W LITERATURZE
na podstawie sugerowanych tekstów literackich. Zostają podzieleni na grupy, następnie szukają motywu kobiety w konkretnych utworach:
I grupa – „Antygona” Sofokles
II grupa – „Makbet” W. Szekspir
III grupa – „Żona modna” I. Krasicki
IV grupa – „Siłaczka” S. Żeromski
V grupa – „Marta” E. Orzeszkowa
Każda grupa ma przedstawić sposób ujęcia kobiety:
Przez stulecia była pokazywana jako żona, matka, kochanka. Była przedmiotem uwielbienia, obiektem miłości, przyczyną cierpień, adresatem komplementów, przedmiotem westchnień.
I gr. – Antygona – córka Edypa i Jokasty, owoc kazirodczego związku; pogrzebała brata wbrew woli króla, świadomie wybrała śmierć. Jej decyzja była następstwem przekonania o wyższości praw, nakazów boskich nad ziemskimi. Wierzyła, że nakazy moralne, religijne są silniejszem spoiwem społeczństwa niż wola władcy.
II gr. – Lady Makbet – kobieta bezwzględna, silna psychicznie, stanowcza. Konsekwentnie dąży do realizacji celu. Odrzuca skrupuły, morelane dylematy. Kiedy mąż przestaje być jej posłuszny, kobieta przeżywa załamanie i popełnia samobójstwo. Była zimną, złą kobietą, stała się nieszcześliwą, odtrąconą, chorą psychicznie żoną.
III gr. –żona Piotra- młoda kobieta bezkrytycznie ulega modzie. Chce żyć w sztucznym świecie. Odrzuca tradycję, trwoni majątek. To kobieta o mocno przerysowanym charakterze czy zachowaniach.
IV gr. – Stanisława Bozowska, dwudziestoparoletnia kobieta, ładna, chociaż zaniedbana. Nazywana darwinistką. Szlachetna i bezinteresowna. Żyła w nędzy. Żwyciężyła w sensie moralnym. Stała się wzorem do wytrwałości i idealizmu, ale nie skutecznego działania.
V gr. – Marta Świcka, wdowa po urzędniku, nie ma środków do życia. Jednocześnie nie jest przygotowana do pracy, jakiejkolwiek pracy na własne utrzymanie (znała podstawy francuskiego, grała na pianinie). Straciła pracę jako szwaczka, pogrążyła się w nędzy, żebrała, w końcu zginęła pod kołami tramwaju. Pozostawiła dziecko.
Uczniowie pracują w grupach. Ich zadanie polega na wykonaiu ćwiczeń do fragmentów tekstów. Mają okresloną ilość czasu.
Liderzy grup odczytują teksty i ćwiczenia. Na tablicy zapisujemy, o jakich kobietach była mowa – imię, nazwisko, funkcja spałeczna ( I – niewiasta z Księgi rodzaju; boginie z Mitologii; II – Jadwiga, królowa; III – Bona, królowa Jadwiga, królowa; IV - Bona, królowa; V – Salomea Słowacka-Becu, matka). Dopisujemy bohaterki tekstów z pracy domowej
(I – Antygona, córka władcy, II – Lady Makbet, żona króla; III – żona, IV – Stanisława Bozowska, nauczycielka, idealistka; V – Marta, wdowa).
Rozmawiamy o funkcji kobiet w społeczeństwie na przestrzeni epok. Uczniowie potrafią dostrzec zmiany (kobieta, żona, matka, królowa, córka władcy, pracująca zawodowo, realizująca ideały, nieprzystosowana do smodzielnego życia, bezkrytycznie przyjmująca modę z zagranicy).
Praca domowa (temat do wyboru):
1 ...