Dodaj publikację
Autor
Mirka Chmiel
Data publikacji
2008-03-07
Średnia ocena
5,00
Pobrań
1092

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program, który opracowałam przeznaczony jest dla klas I - II szkoły podstawowej. Można tematykę rozszerzyć także o klasę III.
 Pobierz (doc, 129,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM AUTORSKI ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH -
GRY I ZABAWY OGÓLNOROZWOJOWE W KL. I – II

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE
Podstawowym środkiem działania dzieci i młodzieży jest ruch. Wyzwala on naturalne, spontaniczne dążenia, chęć wyżycia się, stanowiące źródło głębokich przeżyć młodych ludzi
Gry i zabawy ogólnorozwojowe są dla dzieci atrakcyjną nauką o fizycznych cechach otoczenia, szkołą życia i dużym bodźcem rozwojowym - zwłaszcza w początkowym etapie nauki. W ich trakcie kształtują się w dzieciach nawyki, zamiłowania i ambicje, hartuje się siła woli walki oraz rozwija intelekt.. Nie są to jednak jedyne możliwości oddziaływań wychowawczych, ponieważ umożliwiają jeszcze kształcenie takich cech, jak koncentracja uwagi, spostrzegawczość, szybka ocena sytuacji, wnioskowanie czy decyzje. Jednocześnie wdrażają grających do wysiłku woli, podporządkowywania się przepisom gier oraz uporządkowanego działania.
Pojawiające się w trakcie różnorodnych gier i zabaw, nie zawsze pozytywne, reakcje względem współpartnerów, umożliwiają nauczycielowi kształtowanie u wychowanków umiejętności panowania nad emocjami.
Głównym założeniem tego programu jest pogłębienie i poszerzenie umiejętności ruchowych, rekreacyjnych i sportowych dziecka. Ukazanie, że zabawa i gry wspomagają nie tylko rozwój fizyczny i psychiczny, ale kształtują także nawyk aktywnego spędzania czasu wolnego.
Brak ruchu, siedzący tryb życia prowadzi do wielu niekorzystnych zmian w organizmie człowieka. Obniża się sprawność ruchowa, co ma niekorzystny wpływ na zdrowie. Każdy człowiek bez względu na wiek i płeć powinien brać udział w regularnych ćwiczeniach fizycznych. Współczesne wychowanie jest działalnością złożoną i bardzo trudną, gdyż zajęcia zorganizowane zajmują dzieciom większość dnia. Czas wypoczynku, zajęcia relaksacyjno – sportowe, kulturalne – to doskonały moment kształcenia osobowości dziecka
 Zdaniem E.A. Arkina zabawa „ wypełnia i przenika całe życie dziecka, bo znajdują w niej ujście jego uczucie i pragnienie, ciekawość i wyobraźnia. Zabawa nie jest przelotną zachcianką, lecz zjawiskiem odpowiadającym możliwościom życiowym dziecka, a zarazem niezbędnym dla jego ogólnego rozwoju, gdyż kształtuje i organizuje osobowość dziecka, wzbogaca i doskonali jego siły fizyczne i psychiczne, rozbudza w nim dziarskość, wypełnia radością życia i wiarą w siebie.”
W młodym wieku szkolnym zabawa przestaje być dominującą formą działalności dziecka. Jej miejsce zajmuje szkoła i nauka. Zabawa zaś schodzi na dalszy plan. Jest to czas, gdy dominować zaczynają zabawy zespołowe (wcześniej występowały zabawy indywidualne i równoległe). Charakterystyczne w tym wieku są zabawy oparte na pewnych zasadach, regułach i przepisach - gry.
Gra ruchowa   jest wyższą forma zabawy ruchowej. Obowiązują w niej ostrzejsze przepisy i występują bardzo skomplikowane formy ruchu. Drużyny rywalizują i współdziałają między sobą. Gry ruchowe wymagają osoby prowadzącej. Występują w niej określone prawidła a każdy uczestnik ma określone miejsce.

CELE OGÓLNE ZAJĘĆ

1. Wspomaganie ...