Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM OBCHODÓW POWITANIA WIOSNY
POD HASŁEM
„PRZYBĄDŹ WIOSNO, BO CZEKAMY,
DŁUGĄ ZIMĘ POŻEGNAMY”
CELE OGÓLNE:
- kształtowanie ekologicznych postaw uczniów poprzez udział w obchodach
powitania wiosny
- poszanowanie i kultywowanie tradycji ludowych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- twórczy i aktywny udział w ludowym obrzędzie pożegnania zimy i powitania
wiosny
- kształtowanie umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości i
umiejętności w praktyce
- dostrzeganie i obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną
wiosną
- kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
- utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach
- zachęcenie uczniów do zabaw na świeżym powietrzu
MIEJSCE DIZAŁAŃ:
- szkoła, okolice szkoły, boisko szkolne, teren nad rzeką.
ADRESACI:
- uczniowie klas I – III
TERMIN:
- 21 marca 200… r.
PRZEBIEG OBCHODÓW
A. ZAJĘCIA W KLASIE.
1. Pogadanka z uczniami na temat zwyczaju topienia Marzanny w naszej szkole-
oglądanie zdjęć w kronice szkolnej. Tegoroczna zima trwa bardzo długo i wszyscy z niecierpliwością czekamy na przyjście wiosny, dlatego każdy chętnie bierze udział w dzisiejszych obchodach pożegnania zimy.
2. Uczniowie w zespołach klasowych wykonują kukły Marzanny z przyniesionych przez siebie materiałów ekologicznych (słoma, kolorowe gazety, szmatki, patyki, sznurki).
W czasie pracy rozmowa z dziećmi na temat wykorzystania odpadów do wykonania kukły.
3. Montaż słowno-muzyczny o tematyce wiosennej
• Piosenka: „Na promyku słońca”
• Wiersz: „Wiosenne czynności”
A to śnieżek prószy, Słoneczko grzeje,
A to deszczyk pada. Tam pęka lód.
Kapryśna pogoda, Z lodu jest woda?
Marcowa wada! A to ci cud!
Szumi wietrzysko, Budzi się niedźwiedź,
Gną się drzewa, Powraca już ptak.
Lecz gdzieś w oddali Kwitną śliczne bazie,
Ptaszek zaśpiewał. To wiosny znak!
Dorota Baścik- Kołek
• Piosenka: „Marzec”
• Wiersz: ”Przyszła wiosna”
Wiosna przyszła dzisiaj z rana,
Trawa rośnie po kolana,
Słońce grzać będzie mocniej tuż.
Koniec zimy już.
Wybierzemy się na wycieczkę,
Pójdziemy nad bystrą rzeczkę,
Gdzie wierzbina się kołysze
I mąci wiosenną ciszę.
Zatoczymy szerokie koło
I zaśpiewamy wesoło
O słonku, co świeci radośnie,
O ptakach, o marcu , o wiośnie.
Martyna Marynowicz
• Piosenka: „Kle, kle, boćku kle, kle”.
B. SPACER PO OKOLICY I NAD RZEKĘ.
1. Dzieci wychodzą z Marzannami, spacerują po okolicy śpiewając piosenki, recytując wymyślone przez siebie rymowanki o tematyce wiosennej np. -„Odchodzi zima zła, już się nam znudziła”.
-„Hu, hu ha nasza zima zła, a wiosenka ukochana”.
-„Wiosno przychodź, bo czekamy, niecierpliwie cię wyglądamy” itp.
Uczniowie rozmawiają z przechodniami napotkanymi podczas pochodu, pytają, czy ktoś nie widział wiosny.
2. Przejście nad rzekę, spalenie kukły Marzanny (aby nie zanieczyszczać środowiska, rzeki).
Podczas palenia kukły recytacja wiersza:
„Marzanno, Marzanno,
Ty zimowa panno,
W wodę cię wrzucamy,
Bo wiosnę witamy.
Płyń ...