Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„ Warunki są tylko warunkami,
a człowiek jest aż człowiekiem.”
M. Dąbrowska
Program koła języka niemieckiego dla klasy I gimnazjum
Metryczka programu
Przedmiot: język niemiecki (zajęcia dodatkowe)
Typ szkoły: Gimnazjum w Choszcznie
Etap nauki: kurs podstawowy
Czas realizacji: 2007/2008; w wymiarze dwóch godzin tygodniowo
Autor: Sylwia Cabaj
I Wstęp
Niniejszy program został opracowany dla uczniów klas pierwszych gimnazjalnych, którzy nie uczyli się jeszcze języka niemieckiego i pragną się go uczyć, jako drugiego języka obcego w gimnazjum. Umożliwia on realizację pierwszego etapu nauki języka niemieckiego, etapu inicjacji językowej. Na tym etapie poznawania języka nauka koncentrować się będzie głównie na przekazie materiału leksykalnego oraz na rozwoju funkcji komunikacyjnych. Uczniowie uczyć się będą komunikowania się z innymi osobami w najczęstszych sytuacjach życia codziennego: udzielą informacji o sobie, swojej rodzinie, zainteresowaniach, zajęciach szkolnych i hobby oraz o swoich potrzebach. Zajęcia będą prowadzone zarówno metodami tradycyjnym, jak i aktywizującymi ucznia, takimi jak: burza mózgów, tworzenie dialogów, różnego rodzaju gry i zabawy (np. bingo, domino, memory, drama, pantomima), przeprowadzanie wywiadów, tworzenie projektów i plakatów, dyskusja. Ponadto uczniowie korzystać będą z niemieckich stron internetowych oraz programu multimedialnego Reflex Deutsch.
Realizowanie programu będzie przebiegało na lekcjach dodatkowych (dwie godziny tygodniowo). Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia dodatkowych zeszytów, w których zapisywane będą wiadomości tj. np. zasady gramatyczne i fonetyczne, słownictwo, wybrane ćwiczenia. Nie przewiduje się specjalnych podręczników. W ich miejsce uczniowie otrzymują materiały i karty pracy przygotowane przez nauczyciela oraz płyty CD z kursem językowym i specjalnie opracowanymi przeze mnie zestawami ćwiczeń leksykalnych, krzyżówek, testów, przysłów.
II Cele ogólne
✓ Wspomaganie rozwoju kompetencji językowych ucznia (słuchania, czytania, pisania i mówienia);
✓ Rozwijanie ciekawości wobec innych krajów i ich kultur,
✓ Wdrażanie do czytelnictwa,
✓ Przygotowywanie do samodzielności w procesie uczenia się języka niemieckiego,
✓ Umacnianie wiary we własne możliwości językowe, co zwiększy motywację do nauki,
✓ Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania komputera i pracy z programem multimedialnym.
III Cele szczegółowe
Program zakłada, iż uczeń powinien w zakresie:
Rozumienia ze słuchu:
✓ Rozumieć polecenia nauczyciela.
✓ Rozumieć proste sytuacje komunikacyjne.
Mówienia:
✓ Zadawać proste pytania i udzielać odpowiedzi.
✓ Formułować proste wypowiedzi związane z życiem codziennym.
✓ Poprawnie artykułować słowa z zakresu poznanego słownictwa.
Czytania:
✓ Rozumieć proste teksy, napisy, ogłoszenia.
✓ Stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje.
✓ Wskazać określone informacje.
✓ Odpowiadać na proste pytania na podstawie tekstu.
Pisania:
✓ Postrzegać różnice pomiędzy fonetyczną, a graficzną formą wyrazu.
✓ Wypełniać typowe, proste formularze, ankiety, kwestionariusze.
✓ Poprawnie odpisać krótki tekst.
✓ Napisać samodzielnie krótki tekst, kartkę z życzeniami, list, e-mail.
IV Treści i przewidywane osiągnięcia uczniów
| Dział |Temat ...