Dodaj publikację
Autor
SYLWIA CABAJ
Data publikacji
2008-03-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
993

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Próba przedstawienia i opisania problemu wychowawczego, ucznia przejawiającego aspołeczne i agresywne zachowania.
 Pobierz (doc, 52,0 KB)

Podgląd treści


Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu wychowawczego

1. Identyfikacja problemu.

Jednym z uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie, której zostałam wychowawczynią, jest chłopiec przejawiający antyspołeczne i agresywne zachowania zarówno wobec kolegów jak i osób dorosłych. U Mateusza często pojawiają się niepohamowane reakcje, które ująć można w następujące grupy:

✓ Emocjonalne ( nieartykułowane dźwięki, złość, nasilenie uporu i buntu)

✓ Poznawcze ( brak koncentracji uwagi, tendencje do przechodzenia z jednej sytuacji w drugą, brak wytrwałości w realizacji zadań wymagających zaangażowania poznawczego)

✓ Społeczne (trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami).

Moje zainteresowanie tym przypadkiem wynikało z konieczności zapewnienia normalnego toku kształcenia i wychowania w grupie przy jednoczesnym szybkim i skutecznym reagowaniu na niewłaściwe zachowania ze strony ucznia.

2. Geneza i dynamika zjawiska.

Na podstawie przeprowadzonej ankiety oraz rozmowy z matką Mateusza zaczęłam gromadzić informacje na temat ewentualnych przyczyn niepożądanych zachowań. Okazało się, że sytuacja mojego wychowanka jest niezwykle trudna i złożona. Pochodzi z rozbitej rodziny, do której dołączył się jeszcze problem alkoholowy. Matka, niestabilna emocjonalnie, nie potrafi zabezpieczyć synowi poczucia bezpieczeństwa. Wykorzystuje go, jako kartę przetargową w relacjach z teściową i synem. W wakacje dodatkowo sytuację chłopca komplikuje śmierć ojca i wyjazd matki za granicę. Mateusz zostaje pod opieką babci i siostry, pracującej w Szczecinie. Matka jednak, na moją prośbę, robi wiosną badania pedagogiczne synowi, które wypadają wręcz rewelacyjnie. Do badań psychologicznych, do których przywiązywałam wielką wagę, nie doszło jednak ze względu na niestawienie się matki i syna w wyznaczonym terminie. Liczyłam, ze potwierdzić one mogły moje podejrzenia odnośnie zwiększonej wrażliwości emocjonalnej i poznawczej na bodźce otoczenia chłopca oraz o wzmożoną ruchliwość procesów nerwowych tzn. szybkie przechodzenie od stanu pobudzenia w stan hamowania i odwrotnie. Z pewnością zaburzenia zachowania Mateusza potęgowała także szkoła, z którą nieodłącznie wiąże się strach i niepowodzenie.

Moje wizyty w domu rodzinnym chłopca, rozmowy z babcią oraz uzgodnienie stałego kontaktu z siostrą ucznia spowodowały, że sytuacja uległa zmianie. Możemy go, dzięki wspólnym wysiłkom, kontrolować i właściwie reagować. Obecnie nieadekwatne i niezrozumiałe zachowania pojawiają się nieregularnie. Trudno przewidzieć, kiedy może do nich dojść i jaki będzie ich skutek.

3. Znaczenie problemu.

Zachowania chłopca dezorganizują proces dydaktyczno-wychowawczy. Klasa nie rozumie i nie akceptuje postawy Mateusza. Może dojść do izolacji ucznia. Dodatkowo lekceważenie obowiązków szkolnych powoduje narastanie zaległości programowych, które w konsekwencji uniemożliwią mu uzyskanie pozytywnych ocen na koniec roku szkolnego.

4. Prognoza.

Prognoza negatywna – w przypadku zaniechania oddziaływań:

- nowa sytuacja, w jakiej znalazł się chłopiec, może skutkować wzrostem liczby zachowań niepożądanych, - uczeń ...