Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
KOŁA ORTOGRAFICZNEGO
Autor: mgr Jolanta Stępniak
WPROWADZENIE
Umiejętność wyrażania myśli w mowie i piśmie jest niezbędna w życiu każdego człowieka. Dlatego też jednym z nadrzędnych celów edukacji szkolnej jest kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w zakresie mówienia, pisania i czytania. Sprawność językowa, jaką nabywa dziecko w procesie kształcenia, oprócz gramatyki i elementów wiedzy o języku obejmuje umiejętność pisania poprawnego pod względem ortograficznym. Uczeń posiadł umiejętność pisania wówczas, gdy rozumie sens i budowę pisanych słów oraz sprawnie wykorzystuje zasady ortograficzne.
Obecnie, w dobie komputerów coraz częściej spotykamy się z opinią, że umiejętność poprawnego pisania pod względem ortograficznym nie jest już tak bardzo potrzebna, bo program komputerowy skoryguje błędy w napisanym przez nas tekście. To prawda, ale przecież jednym z istotnych wyznaczników dobrego wykształcenia człowieka jest umiejętność poprawnego pisania.
Nabywanie tej umiejętności sprawiało i sprawia dzieciom wiele trudności, dlatego też należy wspomóc działania nad doskonaleniem umiejętności ortograficznych, tym bardziej, że uczniowie bardzo cieszą się, gdy piszą bezbłędnie.
W swojej pracy w klasach IV-VI zaobserwowałam, że mimo wysiłków wkładanych w nauczanie ortografii jest ona odwieczną ,,piętą achillesową”. Problem jest widoczny szczególnie w klasie IV, gdy uczniowie ze zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej przechodzą do wyższego etapu nauczania w szkole podstawowej. Świadomość tego skłoniła mnie do opracowania programu koła ortograficznego dla klasy IV, w ramach którego uczniowie będą mieli możliwość samokontroli efektów swojej pracy oraz uczenia się poprzez zabawę. Mam nadzieję , że ta forma nauki zwiększy zainteresowanie uczniów ortografią, rozbudzi zaangażowanie i motywację do pracy i przezwyciężenia trudności.
1.1 CELE PROGRAMU
Cel główny:
Nadrzędnym celem programu jest kształtowanie u uczniów ,,czujności” ortograficznej i nawyku samokontroli, co w efekcie doprowadzi do automatyzacji poprawnego pisania.
Cele szczegółowe:
• Uatrakcyjnienie nauczania ortografii;
• Rozbudzanie zainteresowań ortograficznych uczniów i motywacji do poprawnego pisania;
• Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego;
• Utrwalanie podstawowych zasad ortograficznych;
• Kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy;
• Doskonalenie umiejętności samokontroli pisanych tekstów;
• Wzbogacanie słownika uczniów;
• Doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym i kształtowanie nawyku korzystania z niego;
• Inspirowanie do aktywnego udziału w ćwiczeniach ortograficznych;
• Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach ortograficznych.
1.2 ORGANIZACJA ZAJĘĆ W RAMACH PROGRAMU
Program przeznaczony jest do realizacji podczas zajęć koła ortograficznego. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w wymiarze 1 godziny przez 35 tygodni. Nabór do zespołu odbywał się w sposób dobrowolny.
Na realizację każdej z grup tematycznych przeznaczę odpowiednią liczbę zajęć w zależności od wyników dyktanda diagnostycznego. Po opracowaniu grupy tematycznej odbywać się będą dyktanda sprawdzające i ...