Dodaj publikację
Autor
Jolanta Stępniak
Data publikacji
2008-03-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
61

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH SZKOLNEGO KOŁA EUROPEJSKIEGO „EUROLUDKI” dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 67,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

SZKOLNEGO KOŁA EUROPEJSKIEGO
„ EUROLUDKI”

dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej

Opiekun: mgr Jolanta Stępniak

WSTĘP

Otaczający nas świat zmienia się w szybkim tempie. Dziecko styka się na co dzień w mediach z licznymi informacjami na temat Unii Europejskiej, których często nie rozumie. Ogromna chęć uporządkowania tej wiedzy i ciekawość świata stwarza naprawdę wspaniałe warunki dla nauczyciela i zachęca do edukacji europejskiej.
Edukacja europejska rozpoczęta już na pierwszym etapie kształcenia a kontynuowana w drugim, stanowi z pewnością dobrą inwestycję w wychowanie świadomych Europejczyków. Program wspomaga wszechstronny rozwój uczniów rozwijając ich zainteresowania otaczającym światem, uczy poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, miłości do Ojczyzny przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i różnorodność narodów, które ją tworzą.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program zajęć pozalekcyjnych „Szkolne koło europejskie” stworzyłam dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej, jako kontynuację pracy w latach ubiegłych. Stanowi on propozycję wzbogacenia treści programowych drugiego etapu edukacyjnego o wybrane realia krajów Zjednoczonej Europy oraz podstawową wiedzę na temat Unii Europejskiej.
Realizacji tego celu służą między innymi takie treści podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego jak:
1)ojczyzna, jej symbole; baśnie i legendy narodowe,
2) obrazy z życia dzieci w innych krajach,
3)podobieństwa i różnice między ludźmi, zrozumienie a tolerancja,
4)różnorodność dziedzictwa i poszukiwań w sferze kultury,

CELE EDUKACYJNE

Rozwijanie zainteresowań otaczającym światem.
Rozwijanie świadomości europejskiej na podbudowie tożsamości narodowej i regionalnej.
Zdobycie podstawowej wiedzy na temat Unii Europejskiej.
Poszerzenie wiedzy o krajach Unii Europejskiej w powiązaniu z ich historią, położeniem geograficznym, walorami przyrodniczymi, tradycjami kulturowymi i obyczajowymi.
Rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, aktywności, kreatywności uczniów.

TREŚCI NAUCZANIA

Polska w Europie.
Położenie geograficzne Polski w Europie.
Granice państwa. Sąsiedzi Polski.
Symbole narodowe Polski : godło, barwy narodowe, hymn.
Polskie legendy.
Miejscowość, w której mieszkam-moja mała Ojczyzna.
Elementy historii narodu.
Krajobrazy Polski.
Polskie osobliwości.
Najpiękniejsze zabytki architektury polskiej.
Warszawa-stolica Polski.
Wielcy Polacy.

Europa

Położenie geograficzne Europy. Krajobraz kontynentu.
Pochodzenie nazwy Europa. Legenda o Europie.
Państwa Europy i ich stolice.

Unia Europejska

Pojęcie Unii Europejskiej-cele powstania.
Historia łączenia się państw Europy.
Symbole Unii Europejskiej: flaga, hymn, siedziba władz, obywatelstwo Unii, paszport europejski, Dzień Unii Europejskiej.

Instytucje wspólnotowe

Rada Europejska.
Rada Unii Europejskiej (Rada Ministrów).
Komisja Europejska.
Parlament Europejski.

Ciekawostki o krajach Unii Europejskiej

Położenie geograficzne danego państwa.
Flagi narodowe państw członkowskich.
Stolice państw członkowskich, ważniejsze miasta i zabytki, osobliwości turystyczne.
Zajęcia i rozrywki mieszkańców.
Stroje i tańce narodowe.
Narodowe przysmaki ...