Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Joanna Lech
„ Nauczanie języków obcych w szkole. Teoria i praktyka.”
Łódź, 2008 rok
Spis treści
1. Wstęp ........................................................................................................ 3
2. Cele nauczania języków obcych. …………………………………........ 4
3. Rola nauczyciela w nauczaniu języków obcych. ……………………... 7
4. Aktywizacja uczniów w nauczaniu języków obcych. ………………. 10
5. Bibliografia ………………………………………………………….....16
Wstęp
Na temat mojej pracy wybrałam „ Nauczanie języków obcych w szkole. Teoria i praktyka.”, ponieważ każdemu nauczycielowi bliskie są takie zagadnienia jak: nauczanie – uczenie się w relacji nauczyciel – uczeń, ich wzajemne oddziaływania poprzez cele, treści i metody nauczania w procesie edukacyjnym.
Będąc nauczycielem języka niemieckiego, od samego początku przyświecała mi idea, by popularyzować nie tylko język niemiecki, uważany przez większość za mało atrakcyjny, ale i kraje niemieckiego obszaru językowego w taki sposób, aby przeciwdziałać tzw. „ nudzie szkolnej.”
W swojej pracy dydaktyczno – wychowawczej poszukuję stale takich metod pracy, aby uatrakcyjnić zajęcia lekcyjne, by poprzez pracę uczniowie kształcili swoją wyobraźnię i wyzwalali z siebie twórczą aktywność. Dobór treści i metod pracy kieruję zarówno do uczniów utalentowanych językowo jak i uczniów o niskich predyspozycjach językowych. Staram się wpływać na świadomość uczniów przekazując im, jak ważna jest znajomość języków obcych we współczesnym świecie.
To właśnie wspólczesny świat stawia przed młodym człowiekiem wymagania znajomości języków obcych. Z tego względu uczniowie powinni być świadomi, że za pomocą słów i zdań można wyrazić każdy stan emocjonalny, opowiedzieć sytuację, opisać krajobraz, a poprzez to wszystko nawiązać nowe kontakty i uświadomić sobie, że w jednoczącej się Europie tak szybko się „nie zgubią”, „nie utoną”, póki będą czuli swobodę w piśmie, a przede wszystkim w mowie.
Tym właśnie celom podporządkowane jest nauczanie języków obcych.
Cele nauczania języków obcych
„ Najwyższym celem nauki szkolnej jest wychowanie i pod ten dyktat musi się poddać każdy przedmiot.” 1)
Słuszne są w/w słowa Juliusza Ippoldta, ponieważ celem szkoły polskiej jest wszechstronny rozwój wychowanka, a realizacji tego celu służy system dydaktyczno – wychowawczy szkoły. Temu dyktatowi musi poddać się również nauka języków obcych włączona na równi z innymi przedmiotami szkolnymi w w/w system szkoły.
Nauczanie szkolne jakiegokolwiek przedmiotu musi oddziaływać na młodzież kształcąco i wychowawczo, nie może ograniczać się tylko do przekazywania wiedzy i pewnych sprawności. Uczniowie powinni wynieść ze szkoły takie zalety, jak: wytrwałość, systematyczność i dokładność w działaniu, poczucie obowiązku, aktywności i samodzielności, które są tak potrzebne w życiu dorosłego człowieka i mają olbrzymi wpływ na kształtowanie się jego osobowości.
W/w wartości wychowawcze tkwią w nauczaniu języków obcych, głównie
• w procesie dydaktycznym,
• w treści nauczania,
• w formach pracy lekcyjnej ...