Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Monika Kruk
TEST SPRAWDZAJĄCY
POZIOM POPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ
UCZNIÓW KLAS PIĄTYCH
1.Używając pięciu zdań złożonych, scharakteryzuj podróżnika idealnego. W każdym zdaniu
swojej wypowiedzi wykorzystaj jedno podane wyrażenie:
- przewidywać najgorsze;
- zapiąć na ostatni guzik;
- nie tracić humoru;
- wstawać uszczęśliwionym;
- pomagać szczęściu.
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
2.Do podanych rzeczowników dopisz po pięć określeń wyrażonych przymiotnikami:
- wiatr - ................... ................... .................. ................ ....................
- kolega - ...................... ..................... ................. ................ ..................
- rozmowa - ..................... ..................... ................... ................. .....................
3.Wspólnie z bliskimi uzgadniacie miejsce spędzenia letnich wakacji. Większość członków
Twojej rodziny chce wyjechać w góry, ale Ty wolisz morze. Przekonaj ich
do swojego pomysłu, podając trzy argumenty. W trzech punktach użyj równoważników zdań.
1. .....................................................................................................................................
2. .....................................................................................................................................
3. .....................................................................................................................................
4.Opisz wrażenia z wystawy zdjęć sławnego fotografa . Użyj pięciu przymiotników
i przysłówków, które określą Twoje odczucia. Napisz przynajmniej trzy zdania.
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
5.Wyjaśnij znaczenie podanych związków wyrazowych:
- trzymać język za zębami - ................................................................................................
- mieć cały dom na głowie - ...............................................................................................
- tonąć w marzeniach - .......................................................................................................
6. Dziennikarz telewizyjny przygotowuje program na temat współczesnych uczniów szkół
podstawowych. Opisz jego i jego pracę, uzupełniając tabelę odpowiednimi częściami
mowy:
|Przedmioty, które ułatwiają mu |Przydatne cechy charakteru |Czynności, które musi wykonać |Sposób, w jaki musi się |
|pracę |- PRZYMIOTNIKI |- CZASOWNIKI |zachowywać |
|- RZECZOWNIKI | | |- PRZYSŁÓWKI |
|1. |1. |1. |1. |
|2. |2. |2. |2. |
|3. |3. |3. |3. |
7. Wyobraź sobie, że w prezencie urodzinowym otrzymałeś niezwykły dar zmieniania świata.
Używając czasowników w trybie przypuszczającym, zbuduj trzyzdaniową wypowiedź
na ten temat.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
8. Kasia chce przeprosić mamę za złe zachowanie. Ułóż i zapisz dialog pomiędzy nimi.
Uwzględnij intencje dziewczynki i zasady interpunkcji. Napisz po trzy wypowiedzi każdej
z osób.
Kasia - .........................................................................................................................................
Mama - ........................................................................................................................................
Kasia - .........................................................................................................................................
Mama - ........................................................................................................................................
Kasia - .........................................................................................................................................
Mama - ........................................................................................................................................
9.Podaj po trzy przykłady rzeczowników pospolitych i rzeczowników własnych.
- rzeczowniki pospolite - ................................ ................................. ................................
- rzeczowniki własne - ................................... ................................. ................................
10. Do podanych wyrazów dopisz po dwa synonimy i antonimy.
|Podane wyrazy |Synonimy |Anonimy |
|fascynująca |1. |1. |
| |2. |2. |
|Brzydki |1. |1. |
| |2. |2. |
KRYTERIA OCENIANIA
PROPONOWANA PUNKTACJA
|NR ZAD. |KRYTERIA PRZYZNAWANIA PUNKTÓW |PUNKTY ZA WSKAZANE |MAKSYMALNA |
| | |UMIEJĘTNOŚCI |ILOŚĆ PUNKTÓW |
| | | |ZA ZADANIE |
|1. |- każde poprawnie zbudowane zdanie złożone, |1p. |5p. |
| |w którym wykorzystano jedno z podanych | | |
| |wyrażeń; | | |
|2. |w przypadku każdego rzeczownika: | |3p. |
| |- trzy poprawne określenia; |po 0,5 p. | |
| | | | |
| |- cztery i pięć określeń; | | |
| | | | |
| | |po 1p. | |
|3. |w każdym punkcie: | |3p. |
| |- przekonujące argumenty; |po 0,5p. | |
| | | | |
| |- poprawnie zastosowany równoważnik zdania; | | |
| | | | |
| | |po 0,5p. | |
|4. |- sugestywny opis przeżyć wewnętrznych; |3p. |8p. |
| | | | |
| |- użycie pięciu przymiotników, pięciu | | |
| |przysłówków oraz czterech przymiotników, | | |
| |czterech przysłówków; | | |
| | | | |
| |- użycie trzech przymiotników, trzech | | |
| |przysłówków; | | |
| | |5p. | |
| | | | |
| | | | |
| | |3p. | |
|5. |- poprawne wyjaśnienie każdego związku |po 1 p. |3p. |
| |wyrazowego; | | |
|6. |- za trzy dobrze dobrane przykłady: |po 1p. |4p. |
| |rzeczowników, przymiotników, | | |
| |czasowników, przysłówków; | | |
| |- za dwa dobrze dobrane przykłady ...