Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Galanciak
Data publikacji
2008-03-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
284

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis i analiza przypadku dydaktyczno-wychowawczego. Analiza przyczyn niechęci uczniów do matematyki oraz opis podjętych działań, mających na celu zmianę nastawienia uczniów.
 Pobierz (doc, 63,0 KB)

Podgląd treści


Analiza i opis przypadku
dydaktyczno-wychowawczego

POLUBIĆ MATEMATYKĘ

1. Identyfikacja problemu

Od początku mojej pracy zawodowej zaobserwowałam ogólną niechęć uczniów do matematyki. Większość uważała, że matematyka jest trudna, więc
i tak się jej nie nauczą. W tym przekonaniu utwierdzali ich jeszcze starsi koledzy, a często nawet rodzice. Wielu uczniów miało poważne braki
w opanowaniu materiału programowego z klas młodszych. Tylko nieliczni aktywnie uczestniczyli w lekcji i byli zainteresowani aktualnie realizowanym tematem. Byli to uczniowie najlepsi, osiągający dobre i bardzo dobre wyniki
w nauce ze wszystkich przedmiotów nauczania.

2. Geneza i dynamika zjawiska

Obserwowałam systematycznie uczniów na zajęciach lekcyjnych, często
z nimi rozmawiałam na temat trudności w uczeniu się matematyki, przeprowadziłam szereg rozmów indywidualnych z rodzicami, wysłuchiwałam opinii innych nauczycieli, nawiązałam kontakt z nauczycielami matematyki
z innych szkół.

Analiza poczynionych przeze mnie obserwacji oraz wniosków
z przeprowadzonych rozmów pozwoliła mi określić następujące przyczyny zjawiska:
1. Trudny i obszerny program nauczania matematyki w szkole podstawowej.
2. Brak czasu na wykonanie odpowiedniej ilości ćwiczeń utrwalających.
3. Słabo opanowana w klasach młodszych sprawność rachunkowa.
4. Trudności w zrozumieniu przeczytanego tekstu.
5. Negatywne nastawienie do przedmiotu, często podtrzymywane jeszcze przez starszych kolegów i rodziców.
6. Brak wiary we własne możliwości.

3. Znaczenie problemu

Doskonale rozumiałam, że brak opanowania przez uczniów podstawowych treści programowych nie tylko nie pozwoli im przyswoić sobie podstaw wiedzy matematycznej, ale również utrudni zrozumienie
i opanowanie materiału programowego z pozostałych przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Wielu problemów życia codziennego, wymagających znajomości podstaw matematyki oraz umiejętności „matematyzowania” nie będą potrafili rozwiązać. Trudności w opanowaniu materiału mogą być przyczyną całkowitego zniechęcenia do szkoły, a nawet wielu chorób.

4. Prognoza

Prognoza negatywna:
Nie podjęcie żadnych działań spowoduje nasilenie się problemu. Uczniowie będą mieć coraz większe trudności w nauce. Zniechęcą się całkowicie do nauki, a co za tym idzie i do szkoły. Zaczną wagarować. Znacznie wzrośnie drugoroczność. Dużym problemem stanie się wybór zawodu i dalszego kierunku kształcenia.

Prognoza pozytywna:
Podjęcie oddziaływań spowoduje, że uczniowie uzupełnią braki
w wiadomościach, zaczną aktywnie uczestniczyć w zajęciach, wzrośnie motywacja do nauki. Odzyskają lub zdobędą wiarę we własne siły i możliwości, nauczą się przezwyciężać trudności, polubią naukę i szkołę. Wzrośnie zainteresowanie uczniów matematyką. Będą chętnie uczestniczyć w konkursach i zawodach matematycznych.

5. Propozycje rozwiązania

Rozumiejąc powagę sytuacji postanowiłam:
1. Wzbudzić zainteresowanie matematyką poprzez ukazanie zastosowania jej do rozwiązywania najbliższych uczniom problemów życia codziennego;
2. W procesie dydaktycznym w szerokim stopniu wykorzystywać gry, zabawy i zagadki matematyczne;
3. Dostosować tempo pracy do indywidualnych możliwości uczniów;
4 ...