Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
RAPORT
dotyczący wyników
egzaminu gimnazjalnego
z zakresu przedmiotów
matematyczno – przyrodniczych
w roku szkolnym 2006/2007
I. CELE EGZAMINU
Egzamin miał na celu:
− sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach
wymagań egzaminacyjnych z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
− wpływanie na proces nauczania (uczenia się) poprzez dostarczenie informacji
zwrotnej na temat jakości kształcenia,
− dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej
informacji o osiągnięciach
rekrutacji
także podczas
szkolnych uczniów gimnazjów, wykorzystywanej
do szkół ponadgimnazjalnych.
Do egzaminu przystąpili wszyscy uczniowie klasy III. Wszyscy rozwiązywali
taki sam test – arkusz egzaminacyjny GM-A1.
II. CHARAKTERYSTYKA ARKUSZA GM-A1
i wiadomości opisanych w standardach
Zestaw zadań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych był
przeznaczony do sprawdzenia opanowania przez uczniów kończących trzecią klasę
gimnazjum umiejętności
i podstawie
programowej kształcenia ogólnego.
Zestaw składał się z 34 zadań, w tym 25 zadań zamkniętych wyboru wielokrotnego
i 9 zadań otwartych, których rozwiązanie wymagało samodzielnego formułowania
odpowiedzi.
Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 50 punktów.
Autorzy arkusza wykorzystali przy konstruowaniu zadań tabele, diagram kołowy,
wykresy, schematy, rysunki i mapy.
Zadania sprawdzały następujące umiejętności wpisane w cztery obszary
standardów:
I. Umiejętne stosowanie
i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce
życiowej i dalszym kształceniu
terminów, pojęć
Standard
Uczeń wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych:
− Oblicza rzeczywistą długość trasy posługując się skalą mapy;
− Ocenia poprawność doboru mas poszczególnych składników do otrzymania
roztworu o zadanym stężeniu;
− Porównuje wielkości wyrażone w procentach;
− Oblicza, zaokrąglając do całości, różnicę odczytów wskazań wodomierza;
− Przelicza jednostki objętości;
− Oblicza koszt zużytej energii elektrycznej:
a) oblicza pracę prądu przepływającego przez urządzenie elektryczne,
2
b) zamienia jednostki mocy, energii, czasu,
c) oblicza koszt energii zużytej przez urządzenie elektryczne w określonym czasie,
d) wykonuje obliczenia i podaje odpowiedź.
Standard
Uczeń posługuje się własnościami figur:
− Wybiera figurę o określonej liczbie osi symetrii;
− Wybiera figurę nie posiadającą środka symetrii;
− Oblicza pole powierzchni zbocza wału przeciwpowodziowego:
a) stosuje własności trapezu równoramiennego,
b) stosuje twierdzenie Pitagorasa,
c) oblicza pole prostokąta zgodnie z warunkami zadania,
d) wykonuje obliczenia i zapisuje wynik z odpowiednią jednostką.
II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji
Standard
Uczeń odczytuje informacje:
− Odczytuje zmiany zasolenia wody (na podstawie odpowiednich izolinii);
− Odczytuje informacje z rysunku;
− Odczytuje informacje ze schematu.
Standard
Uczeń operuje informacją:
− Określa kierunek geograficzny;
− Interpretuje informacje zawarte w tekście dotyczące zasolenia Bałtyku;
− Przetwarza informacje zawarte w tekście dotyczące zasolenia Bałtyku;
− Wybiera zestaw, w którym prawidłowo przyporządkowano nazwy państw
oznaczonych na rysunku liczbami;
− Interpretuje informacje przedstawione na schemacie;
− Wnioskuje o charakterze zależności rozpuszczalności ciał stałych i gazów
od temperatury na podstawie wykresu;
− Odczytuje rozpuszczalność ...