Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Galanciak
Data publikacji
2008-03-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
552

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

 
 Pobierz (pdf, 188,4 KB)

Podgląd treści




RAPORT

dotyczący wyników

egzaminu gimnazjalnego

z zakresu przedmiotów

matematyczno – przyrodniczych

w roku szkolnym 2006/2007













I. CELE EGZAMINU

Egzamin miał na celu:

− sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach
wymagań egzaminacyjnych z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,

− wpływanie na proces nauczania (uczenia się) poprzez dostarczenie informacji

zwrotnej na temat jakości kształcenia,

− dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej

informacji o osiągnięciach
rekrutacji

także podczas

szkolnych uczniów gimnazjów, wykorzystywanej
do szkół ponadgimnazjalnych.

Do egzaminu przystąpili wszyscy uczniowie klasy III. Wszyscy rozwiązywali

taki sam test – arkusz egzaminacyjny GM-A1.

II. CHARAKTERYSTYKA ARKUSZA GM-A1

i wiadomości opisanych w standardach

Zestaw zadań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych był
przeznaczony do sprawdzenia opanowania przez uczniów kończących trzecią klasę
gimnazjum umiejętności
i podstawie
programowej kształcenia ogólnego.
Zestaw składał się z 34 zadań, w tym 25 zadań zamkniętych wyboru wielokrotnego
i 9 zadań otwartych, których rozwiązanie wymagało samodzielnego formułowania
odpowiedzi.
Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 50 punktów.
Autorzy arkusza wykorzystali przy konstruowaniu zadań tabele, diagram kołowy,
wykresy, schematy, rysunki i mapy.


Zadania sprawdzały następujące umiejętności wpisane w cztery obszary

standardów:

I. Umiejętne stosowanie

i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce
życiowej i dalszym kształceniu

terminów, pojęć


Standard
Uczeń wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych:
− Oblicza rzeczywistą długość trasy posługując się skalą mapy;
− Ocenia poprawność doboru mas poszczególnych składników do otrzymania

roztworu o zadanym stężeniu;

− Porównuje wielkości wyrażone w procentach;
− Oblicza, zaokrąglając do całości, różnicę odczytów wskazań wodomierza;
− Przelicza jednostki objętości;
− Oblicza koszt zużytej energii elektrycznej:
a) oblicza pracę prądu przepływającego przez urządzenie elektryczne,

2

b) zamienia jednostki mocy, energii, czasu,
c) oblicza koszt energii zużytej przez urządzenie elektryczne w określonym czasie,
d) wykonuje obliczenia i podaje odpowiedź.

Standard
Uczeń posługuje się własnościami figur:
− Wybiera figurę o określonej liczbie osi symetrii;
− Wybiera figurę nie posiadającą środka symetrii;
− Oblicza pole powierzchni zbocza wału przeciwpowodziowego:
a) stosuje własności trapezu równoramiennego,
b) stosuje twierdzenie Pitagorasa,
c) oblicza pole prostokąta zgodnie z warunkami zadania,
d) wykonuje obliczenia i zapisuje wynik z odpowiednią jednostką.

II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji

Standard
Uczeń odczytuje informacje:
− Odczytuje zmiany zasolenia wody (na podstawie odpowiednich izolinii);
− Odczytuje informacje z rysunku;
− Odczytuje informacje ze schematu.

Standard
Uczeń operuje informacją:
− Określa kierunek geograficzny;
− Interpretuje informacje zawarte w tekście dotyczące zasolenia Bałtyku;
− Przetwarza informacje zawarte w tekście dotyczące zasolenia Bałtyku;
− Wybiera zestaw, w którym prawidłowo przyporządkowano nazwy państw

oznaczonych na rysunku liczbami;

− Interpretuje informacje przedstawione na schemacie;
− Wnioskuje o charakterze zależności rozpuszczalności ciał stałych i gazów

od temperatury na podstawie wykresu;

− Odczytuje rozpuszczalność ...