Dodaj publikację
Autor
DOROTA ŻEBROWSKA
Data publikacji
2008-03-31
Średnia ocena
5,00
Pobrań
571

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian przeznaczony jest dla uczniów klasy I gimnazjum. Można go przeprowadzić po omówieniu działu dotyczącego rycerstwa. Obejmuje znajomość takich tekstów jak: "Pieśń o Rolandzie", "O królu Arturze i rycerzach okrągłego stołu", "Krzyżacy", "Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy".
 Pobierz (doc, 30,5 KB)

Komentarze

kinia13, 2009-05-07

a odpowiedzi?

Podgląd treści


O rycerzach i „Krzy¿akach” Grupa I
Od najdawniejszych czasów rzemios³o rycerskie cieszy³o siê wielkim szacunkiem i powa¿aniem u ludzi.
W staro¿ytnoœci nie³atwo by³o zostaæ wojownikiem. Na ogó³ byli nimi m³odzieñcy pochodz¹cy z bogatych domów, czêsto herosi ( czyli spokrewnieni z bogami ) ciesz¹cy siê przychylnoœci¹ swych potê¿nych protektorów*.
Odznaczali siê wielk¹ urod¹, nadludzk¹ si³¹ i sprawnoœci¹ we w³adaniu broni¹. Wobec przyjació³ wierni, lojalni, a wobec wrogów - okrutni i bezwzglêdni. Motywacj¹ do walki by³a czêsto chêæ zdobycia ³upów wojennych. Zale¿a³o im na s³awie, dbali o dobre imiê - a jednoczeœnie pos³ugiwali siê podstêpem, aby tylko zwyciê¿yæ.
W mitologii greckiej s³awnymi wojownikami byli np. Hektor, Achilles, Patrokles.
W œredniowieczu rycerzem móg³ zostaæ ka¿dy, kto zas³u¿y³ na to, np. bohaterskimi czynami.
Rycerz œredniowieczny musia³ odznaczaæ siê wielk¹ si³¹ fizyczn¹, by³ tak¿e mistrzem fechtunku. Stara³ siê wype³niaæ surowe wymogi kodeksu rycerskiego. W ¿adnym razie nie pos³ugiwa³ siê k³amstwem ani podstêpem. Zachowywa³ siê tak, aby nie byæ pos¹dzonym o tchórzostwo. Bóg, honor i ojczyzna - to by³y najwa¿niejsze wartoœci, którymi kierowa³ siê w ¿yciu.
Niezwyk³ym autorytetem cieszy³ siê u niego król, w obronie którego gotów by³ polec. Rycerski wobec dam, oddany przyjacio³om, w stosunku do wroga by³ bezlitosny.
I - Na podstawie tekstu podaj:
a) trzy cechy wspólne dla wojownika staro¿ytnego i rycerza œredniowiecznego:

.....................................................................................................................................

.....................................................................................................................................
b) jedn¹ ró¿nicê:

......................................................................................................................................
II - Dopisz dwa wyrazy bliskoznaczne:

walka............................................. , .......................................................................................

III – Sienkiewicz, pisz¹c „Krzy¿aków”, czerpa³ informacje historyczne z:
a) kroniki Galla Anonima i dzie³a Szajnochy
b) kroniki Jana D³ugosza i dzie³a Smolki
c) dzie³a Janka z Czarnkowa i w³asnej fantazji

IV - Zakreœl punkt, który zawiera tylko nazwy wydarzeñ i postaci fikcyjnych
a) Jurand ze Spychowa, Zawisza Czarny, polowanie w Przasnyszu
b) ksiê¿na Anna Danuta, pojedynek Zbyszka z Rotgierem, bitwa pod Grunwaldem
c) Zbyszko z Bogdañca, zasypanie orszaku Juranda pod Ciechanowem, œlubowanie Danuœce
V - Do obyczajów dworskich nale¿a³o:
a) us³ugiwanie damie przy stole, polowania, turnieje
b) pojedynki, polowania, œlubowanie damie serca
c) pasowanie na rycerza, turnieje, polowania

VI - Jagienkê ze Zgorzelic najpe³niej charakteryzuje taki zestaw cech:
a) nieœmia³a, pogodna, dziecinna, sk¹pa
b) pracowita, bojaŸliwa, kochaj¹ca, jasnow³osa
c) gospodarna, zaradna, odwa¿na, uczynna
VII - Co dla Juranda by³o najwa¿niejsze w ¿yciu?
a) zemsta
b) rodzina, tj. ¿ona i córka
c) honor i s³awa u potomnych
VIII - Z podanego tekstu wypisz po 1 przyk³adzie:
a) archaizmu, który ca³kowicie wyszed³ z u¿ycia

.................................................................................................................................
b) archaizmu, który zmieni³ swoje znaczenie

.....................................................................................................................................
c) wyrazu, który dziœ inaczej odmieniamy ...