Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Głuc
Data publikacji
2008-03-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
178

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program i plan lekcji wychowawczych dotyczy zagadnień doradztwa zawodowego w szkole średniej, program uwzględnia również wdrażanie doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych. Program doradztwa zawodowego mogą realizować wychowawcy klas we współpracy z pedagogiem szkolnym i organizacjami pozaszkolnymi.
 Pobierz (doc, 94,0 KB)

Podgląd treści


Temat lekcji |Cele dydaktyczno – wychowawcze |Uwagi o realizacji |Metody i formy pracy | |
|1. Poznaj samą / samego siebie! |Uczeń: |1. Plansza przedstawiająca trzy podstawowe grupy |Metody: |
| |- wskazuje swój typ osobowości ( analityczny, |umiejętności ( podział R. Bollesa – |problemowa, |
| |przywódczy, towarzyski, sympatyczny ) |umiejętności dotyczące ludzi, rzeczy, danych ). |burza mózgów |
| |- określa rodzaj swojej inteligencji |2. Test na rodzaje inteligencji ( I ) – „Odkrywanie | |
| |- zna mocne i słabe strony swojej osobowości |rodzaju inteligencji”. | |
| |- określa najbardziej i najmniej cenione wartości |3. Przeprowadzenie ankiety „Czy znasz samego ( samą ) | |
| |- określa swoje zainteresowania odnosząc je do ludzi, |siebie (II). |Formy : |
| |faktów i rzeczy |4. „Popularny kwestionariusz inteligencji |indywidualna |
| |- podaje własne umiejętności dzieląc je na |emocjonalnej” – program komputerowy (test). | |
| |adaptacyjne, uniwersalne i specjalistyczne. |5. Model osobowości W.M.Marstona i model DISG – | |
| | |uwarunkowanie osobowosci w procesie komunikowania. | |
|2. Moje cechy osobowości, predyspozycje psychofizyczne|- określa swój typ osobowości zawodowej i |1. Prezentacja multimedialna o heksagonalnym modelu J.|Metody: |
|i ich znaczenie w wyborze zawodu. |odpowiadające mu środowisko pracy, |Hollanda – 6 typach osobowości zawodowych i |ekspozycja, |
| |- zna typy osobowości zawodowych: typ realistyczny, |odpowiadającym im środowiskach pracy. |heureza |
| |badawczy, artystyczny, społeczny, konwencjonalny, |2. Przeprowadzenie „Kwestionariusza zainteresowań | |
| |przedsiębiorczy |zawodowych” na podstawie „Evaluating Jour Interests…”.| |
| |- wskazuje zawody, które odpowiadają jego | | |
| |zainteresowaniom, predyspozycjom psychofizycznym | | |
| | | |Formy: |
| | | |indywidualna, |
| | | |zespołowa |
|3. Przewodnik po świecie zawodów. |- rozróżnia grupy zawodowe ( np. rolnictwo i zasoby |Zapoznanie uczniów z Rozporządzeniem Ministra |Metody: |
| |naturalne, biuro, komunikacja i media, turystyka, |Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 roku w |promyczkowa, |
| |marketing, budownictwo, zdrowie…), |sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla |problemowa |
| |- gromadzi wiadomości dotyczące |potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. | |
| |typowych zawodów w określonej grupie: |Dostęp do Internetu i wykorzystanie witryn | |
| |. wymaganego wykształcenia, |internetowych, np. | |
| |. cech osobowości |www.perspektywy.pl | |
| |. perspektyw pracy |www.praca.gov.pl |Formy – |
| |- dzieli zawody ze względu na dominujące cechy: | |grupowa |
| |. zawody związane z rzeczami |3. Korzystanie z „Informatora o zawodach”. | |
| |. zawody związane z ludźmi |Perspektywy. | |
| |. zawody związane z danymi | | |
|4. Informacje o zawodach – skąd je czerpać? |- korzysta z internetowych zasobów, np. |Korzystanie z Internetu i programów komputerowych |Metody: |
| |. www.perspektywy.pl |„Doradca 2000”, „Wizje kariery”, „Absolwent”, „WG”, |ćwiczenia praktyczne, |
| |. www.kariera.wprost.pl |„Absolwent zf”, „WOZ”. |ekspozycja |
| |. www.irk.pl |Spotkanie z pracownikiem Centrum Informacji i | |
| |. www.kaweziu.edu.pl |Planowania Kariery Zawodowej. | |
| |. www.kariera.park.pl |Wywiady z przedstawicielami danych zawodów i | |
| |- zna instytucje zajmujące się między innymi |specjalizacji zawodowych. |Formy: |
| |doradztwem zawodowym: |Analiza informatorów Powiatowego Urzędu Pracy w Suchej|zespołowa, |
| |. Powiatowy Urząd Pracy w Suchej Beskidzkiej, |Beskidzkiej |indywidualna |
| |. Poradnia Psychologiczno ...