Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPRAWOZDANIE
z realizacji działań
związanych z opracowaniem i wdrożeniem programu
dotyczącego orientacji zawodowej
W roku szkolnym 2004/2005 zrealizowałam w klasie III gimnazjum
opracowany przeze mnie program wychowawczy „Wybór szkoły, wybór
zawodu”.
Celem programu było przygotowanie uczniów do świadomego i trafnego
wyboru szkoły ponadgimnazjalnej oraz przyszłego zawodu poprzez:
Wyszukiwanie i prezentowanie informacji dotyczących interesujących ich
zawodów;
Poznanie różnych typów szkół ponadgimnazjalnych;
Poznanie potrzeb rynku pracy;
Realizacja programu zaplanowana została tak, aby wszystkie wynikające
z niego zadania rozłożone były równomiernie w okresie od września do marca i
obejmowała następujące cykle tematyczne:
1. Jak przygotować się do podjęcia decyzji dotyczącej wyboru zawodu –
wrzesień:
- narada klasowa,
-
- zawody potrzebne za granicą – wyszukanie informacji i opracowanie
rozmowy z rodzicami,
wykazu,
- zawody potrzebne na naszym terenie – wyszukanie informacji
i opracowanie wykazu.
2. Jaki jestem – moje mocne i słabe strony – wrzesień – październik:
jak wybrać szkołę, jak wybrać zawód – opracowanie zestawu pytań
ułatwiających uczniom dokonanie autorefleksji dotyczących własnych
predyspozycji,
indywidualne odpowiedzi uczniów na zawarte w zestawie pytania
i wynikające z nich wnioski.
-
-
3. Poznajemy różne typy szkół ponadgimnazjalnych – październik:
rodzaje szkół ponadgimnazjalnych – pogadanka,
-
- czym są licea profilowane – prezentacja wybranych profili.
4. Poznajemy różne zawody – listopad – marzec:
- przeprowadzenie cyklu godzin wychowawczych poświęconych
prezentacji wybranych zawodów,
- założenie i aktualizowanie klasowej gazetki zawodoznawczej,
- opracowanie mini informatora zawodoznawczego.
5. Podejmujemy decyzję dotyczącą wyboru szkoły – luty – marzec:
- zorganizowanie spotkania uczniów z psychologiem,
- sptkanie
z absolwentami naszej szkoły – uczniami szkół
ponadgimnazjalnych,
- spotkanie z przedstawicielami szkół z naszego terenu,
- zorganizowanie wyjazdu na targi edukacyjne.
Uczniowie zdobywali
typu szkół
ponadgimnazjalnych, pracy w różnych zawodach oraz wymaganych do ich
wykonywania predyspozycji.
informacje na
temat
różnego
Uczyli się rozpoznawać własne zainteresowania i uzdolnienia.
Wiedzę na temat czym kierować się przy wyborze dalszej drogi
kształcenia zdobywali z różnych źródeł (wywiady, literatura, publikacje
w Internecie, rozmowy ze starszymi kolegami, spotkania z psychologiem).
W spotkaniu z psychologiem uczestniczyli również rodzice.
W czasie ferii zimowych zorganizowali spotkanie z absolwentami naszej
szkoły – uczniami szkół ponadgimnazjalnych.
Uczestniczyli w spotkaniu z przedstawicielem ZSCEZiU w Rawie
zwiedzili Zespół Szkół
Mazowieckiej, Targach Edukacyjnych oraz
Ponadgimnazjalnych im. Wł. Reymonta w Rawie Maz.
W klasie prowadzili ścienną gazetkę zawodoznawczą „Gimnazjum i co
dalej?” i na bieżąco ją aktualizowali.
Opracowali album poświęcony różnym typom szkół ponadgimnazjalnych
oraz pracy w różnych zawodach i przekazali go do biblioteki szkolnej.
EWALUACJA
W maju przeprowadziłam wśród uczniów anonimową ankietę, w której
odpowiadali na następujące pytania:
1. Oceń w skali od 1 do 10, w jakim stopniu zajęcia związane z realizacją
Programu ułatwiły Ci podjęcie ...