Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Galanciak
Data publikacji
2008-04-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
245

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawozdanie z realizacji działań związanych z opracowaniem i wdrożeniem programu dotyczącego orientacji zawodowej.
 Pobierz (pdf, 192,5 KB)

Podgląd treści

SPRAWOZDANIE

z realizacji działań

związanych z opracowaniem i wdrożeniem programu

dotyczącego orientacji zawodowej



W roku szkolnym 2004/2005 zrealizowałam w klasie III gimnazjum
opracowany przeze mnie program wychowawczy „Wybór szkoły, wybór
zawodu”.

Celem programu było przygotowanie uczniów do świadomego i trafnego

wyboru szkoły ponadgimnazjalnej oraz przyszłego zawodu poprzez:
 Wyszukiwanie i prezentowanie informacji dotyczących interesujących ich

zawodów;

 Poznanie różnych typów szkół ponadgimnazjalnych;
 Poznanie potrzeb rynku pracy;

Realizacja programu zaplanowana została tak, aby wszystkie wynikające
z niego zadania rozłożone były równomiernie w okresie od września do marca i
obejmowała następujące cykle tematyczne:

1. Jak przygotować się do podjęcia decyzji dotyczącej wyboru zawodu –

wrzesień:
- narada klasowa,
-
- zawody potrzebne za granicą – wyszukanie informacji i opracowanie

rozmowy z rodzicami,

wykazu,

- zawody potrzebne na naszym terenie – wyszukanie informacji

i opracowanie wykazu.

2. Jaki jestem – moje mocne i słabe strony – wrzesień – październik:

jak wybrać szkołę, jak wybrać zawód – opracowanie zestawu pytań
ułatwiających uczniom dokonanie autorefleksji dotyczących własnych
predyspozycji,
indywidualne odpowiedzi uczniów na zawarte w zestawie pytania
i wynikające z nich wnioski.

-

-

3. Poznajemy różne typy szkół ponadgimnazjalnych – październik:

rodzaje szkół ponadgimnazjalnych – pogadanka,

-
- czym są licea profilowane – prezentacja wybranych profili.

4. Poznajemy różne zawody – listopad – marzec:

- przeprowadzenie cyklu godzin wychowawczych poświęconych

prezentacji wybranych zawodów,

- założenie i aktualizowanie klasowej gazetki zawodoznawczej,
- opracowanie mini informatora zawodoznawczego.

5. Podejmujemy decyzję dotyczącą wyboru szkoły – luty – marzec:

- zorganizowanie spotkania uczniów z psychologiem,
- sptkanie

z absolwentami naszej szkoły – uczniami szkół

ponadgimnazjalnych,

- spotkanie z przedstawicielami szkół z naszego terenu,
- zorganizowanie wyjazdu na targi edukacyjne.

Uczniowie zdobywali

typu szkół
ponadgimnazjalnych, pracy w różnych zawodach oraz wymaganych do ich
wykonywania predyspozycji.

informacje na

temat

różnego

Uczyli się rozpoznawać własne zainteresowania i uzdolnienia.
Wiedzę na temat czym kierować się przy wyborze dalszej drogi
kształcenia zdobywali z różnych źródeł (wywiady, literatura, publikacje
w Internecie, rozmowy ze starszymi kolegami, spotkania z psychologiem).
W spotkaniu z psychologiem uczestniczyli również rodzice.

W czasie ferii zimowych zorganizowali spotkanie z absolwentami naszej

szkoły – uczniami szkół ponadgimnazjalnych.

Uczestniczyli w spotkaniu z przedstawicielem ZSCEZiU w Rawie
zwiedzili Zespół Szkół

Mazowieckiej, Targach Edukacyjnych oraz
Ponadgimnazjalnych im. Wł. Reymonta w Rawie Maz.

W klasie prowadzili ścienną gazetkę zawodoznawczą „Gimnazjum i co

dalej?” i na bieżąco ją aktualizowali.

Opracowali album poświęcony różnym typom szkół ponadgimnazjalnych

oraz pracy w różnych zawodach i przekazali go do biblioteki szkolnej.

EWALUACJA

W maju przeprowadziłam wśród uczniów anonimową ankietę, w której

odpowiadali na następujące pytania:

1. Oceń w skali od 1 do 10, w jakim stopniu zajęcia związane z realizacją
Programu ułatwiły Ci podjęcie ...