Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SZKOLNY KONKURS GEOGRAFICZNY
„Znam mapę świata”
W czasie swojej wieloletniej praktyki nauczyciela geografii, zauważyłam, że jest grupa uczniów, która na lekcjach „błyszczy” znajomością treści mapy. Właśnie z myślą o takich uczniach opracowałam ten konkurs.
CELE KONKURSU:
• Poszerzanie wiedzy geograficznej
• Doskonalenie umiejętności pracy z mapą
• Poznanie jak największej ilości obiektów geograficznych i rozpoznawanie ich na mapie świata i kontynentów
• Korzystanie z atlasu jako źródła wiedzy geograficznej
REGULAMIN KONKURSU:
• Konkurs jest przeznaczony dla uczniów klas drugich gimnazjum , jednak dopuszcza się możliwość uczestnictwa uczniów klas I
• W konkursie biorą udział zespoły 3-osobowe
• W czasie konkursu nie można korzystać z żadnych map, poza danymi uczestnikom przez organizatorów konkursu
• Konkurs przebiega w kilku etapach, w za odpowiedzi można uzyskać różna ilość punktów
• Zespół wspólnie ustala odpowiedzi, na pytania odpowiada wyznaczona osoba
• Ilość zespołów uczestniczących w konkursie zależ y od możliwości lokalowych organizatorów.
PRZEBIEG KONKURSU:
I etap; (0 -1pkt)
Quiz
Zespoły odpowiadają na losowo wybrane, przygotowane wcześniej pytania (od 1 do 50), np.:
1. Jak się nazywa cieśnina oddzielająca Azję od Ameryki Pn.?
2. Jak się nazywa kanał oddzielający Amerykę Pn. od Pd.?
Za każdą poprawną odpowiedź 1pkt. Zespól, który prawidłowo odpowiedział na pytanie, wskazuje zespół do następnej odpowiedzi. Po tym etapie można wyeliminować najsłabsze zespoły.
II etap: (0-3pkt)
Rozpoznaj 3 obiekty na kontynencie
Uczniowie losują przygotowane mapy kontynentów z zaznaczonymi na nich 3 obiektami oznaczonymi literami A, B i C i rozpoznają te obiekty, np.
Zestaw I: A – morze (Śródziemne), B – rzeka (Kongo), C – półwysep (Somalijski) itd. Za każde poprawne rozpoznanie 1pkt
III etap: (0-2pkt)
Wskaż na mapie indukcyjnej świata
Uczniowie losują karteczki z numerem zestawu (A-Z). W każdym zestawie znajdują się dwa obiekty, które należy wskazać na ściennej mapie indukcyjnej, np. Zestaw A: Wisła, Nowa Zelandia, Zestaw B: Nigeria, Ganges itd. Za każde poprawne wskazanie – 1pkt
IV etap: ( 0-2pkt)
Rozpoznaj obiekt na mapie; częścią jakiego kontynentu jest fragment mapy?
Każdy zespół losuje 1 zestaw, jest to fragment mapy , na którym zaznaczono obiekt, który należy rozpoznać, np. na fragmencie mapy Europy zaznaczono Sardynię. 1 pkt - za podanie nazwy obiektu, 1 pkt - za podanie nazwy kontynentu
V etap: (0-8 pkt)
Na mapie Europy rozpoznaj kraje
Każdy zespół otrzymuje mapę indukcyjną Europy z zaznaczonym podziałem politycznym. Należy wpisać nazwy krajów, które się rozpozna. Za prawidłowe wpisanie 5 nazw- 1 pkt, 6-10 – 2pkt., 11-15 państw – 3pkt., 16-20 – 4pkt., 21-25 – 5pkt., 26-30 – 6pkt., 31-35 – 7pkt., powyżej35 -8pkt.
UWAGA:
Etapy I – IV można powtarzać, w zależności od ilości przygotowanych pytań ...