Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
karolinawisniewska46, 2009-01-31
prawde mowiac moglas sie troszeczkie bardziej moglas sie postarac ale konspekt jest ok
KONSPEKT LEKCJI PRZYRODY W KLASIE IV
Temat: MIESZANINY JEDNORODNE
Cele: - poznanie roztworów i zawiesin,
- rozpoznawanie mieszanin jednorodnych,
- poznanie cech mieszanin jednorodnych,
- sposoby rozdzielenia składników mieszanin.
Metody: - doświadczenia chemiczne,
- pogadanka,
- ćwiczeniowa,
- gry dydaktyczne.
Formy pracy: - zbiorowa ;
-indywidualna.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna.
Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji.
Podanie nowego tematu lekcji.
Faza realizacji.
1. Pogadanka na temat rodzajów mieszanin. Wyjaśnienie co to są roztwory właściwe i zawiesiny.
Roztwory właściwe są to mieszaniny jednorodne, złożone z rozpuszczalnika i z substancji rozpuszczonej.
Zawiesiny to mieszaniny niejednorodne, złożone z rozpuszczalnika i substancji rozpuszczonej, której rozmiary cząstek są znacznie większe niż w roztworze właściwym.
Szybkość rozpuszczania ciał stałych w wodzie zależy od:
❖ Temperatury roztworu,
❖ Stopnia rozdrobnienia substancji rozpuszczonej
❖ Od mieszania.
Im niższa temperatura tym więcej gazu może się rozpuścić w danej ilości wody.
W mieszaninach jednorodnych substancji rozpuszczonych nie da się odróżnić gołym okiem.
Doświadczenie I – Sporządzanie mieszanin
Zmieszaj ze sobą :
a) wodę i sól,
b) opiłki żelaza i siarkę,
c) piasek i wodę.
Obejrzyj przygotowane mieszaniny .
Obserwacje :
mieszanina a – ................................................
mieszanina b - .................................................
mieszanina c - .................................................
Wniosek : Otrzymane mieszaniny różnią się między sobą . W mieszaninie wody z solą nie można odróżnić .......................................... . Natomiast w mieszaninach żelaza z siarką i piasku z wodą ....................................... .
Doświadczenie 2.
Mieszanie różnych substancji z wodą.
Do 5 probówek nalej taką samą ilość wody . Do każdej probówki dodaj następnie jedną z wymienionych substancji:
• sól kuchenna
• olej jadalny
• mąka
• kawałek świecy
• kwasek cytrynowy
Zawartość wszystkich probówek dokładnie wymieszaj.
Obserwacje:...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wniosek: Wszystkie substancje możemy podzielić na.......................... i ....................... rozpuszczalne w wodzie.
3.Uzupełnij tabelę.
|Substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie |
|cukier |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
4.Wśród liter w diagramie ukrytych jest 8 różnych rozpuszczalników. Znajdź je i wypisz obok diagramu.
B A R B A D O S O .......................................
E M O K W A S Y C .......................................
N A L K O H O L E ......................................
Z Z E R D A F T A Ł .......................................
Y O J N A F T A Ł .......................................
N N A O M T E N O .......................................
A I L E M Y C I K ........................................
D E N A T U R A T .........................................
1. Pogadanka o sposobach rozdzielenia mieszanin.
Doświadczenie 1. Odparowanie.
Wodny roztwór soli i wodny roztwór cukru przelej do dwóch parownic i ogrzewaj je nad palnikami spirytusowymi.
Obserwacje:...........................................................
.................................................................................
................................................................................
Wniosek:................................................................
................................................................................
Doświadczenie 2. Destylacja.
Obserwuj uważnie przeprowadzony przez nauczyciela proces destylacji. Zastanów się , jakie znane zjawiska są w nim wykorzystywane. Jakie mieszaniny można w ten sposób rozdzielić?
Obserwacje:...........................................................................................................................................................................................................................................................................
Wniosek:................................................................................................................................................................................
Faza końcowa.
Powtórzenie wiadomości ...