Dodaj publikację
Autor
Monika Sapiaska
Data publikacji
2008-04-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
59

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera konspekt lekcji przyrody w klasie IV, dotyczący rozpoznawania i poznania cech mieszanin jednorodnych.
 Pobierz (doc, 54,5 KB)

Komentarze

karolinawisniewska46, 2009-01-31

prawde mowiac moglas sie troszeczkie bardziej moglas sie postarac ale konspekt jest ok

Podgląd treści


KONSPEKT LEKCJI PRZYRODY W KLASIE IV

Temat: MIESZANINY JEDNORODNE

Cele: - poznanie roztworów i zawiesin,

- rozpoznawanie mieszanin jednorodnych,

- poznanie cech mieszanin jednorodnych,

- sposoby rozdzielenia składników mieszanin.

Metody: - doświadczenia chemiczne,

- pogadanka,
- ćwiczeniowa,
- gry dydaktyczne.

Formy pracy: - zbiorowa ;
-indywidualna.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna.
Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji.
Podanie nowego tematu lekcji.

Faza realizacji.
1. Pogadanka na temat rodzajów mieszanin. Wyjaśnienie co to są roztwory właściwe i zawiesiny.

Roztwory właściwe są to mieszaniny jednorodne, złożone z rozpuszczalnika i z substancji rozpuszczonej.

Zawiesiny to mieszaniny niejednorodne, złożone z rozpuszczalnika i substancji rozpuszczonej, której rozmiary cząstek są znacznie większe niż w roztworze właściwym.

Szybkość rozpuszczania ciał stałych w wodzie zależy od:
❖ Temperatury roztworu,
❖ Stopnia rozdrobnienia substancji rozpuszczonej
❖ Od mieszania.
Im niższa temperatura tym więcej gazu może się rozpuścić w danej ilości wody.

W mieszaninach jednorodnych substancji rozpuszczonych nie da się odróżnić gołym okiem.

Doświadczenie I – Sporządzanie mieszanin

Zmieszaj ze sobą :
a) wodę i sól,
b) opiłki żelaza i siarkę,
c) piasek i wodę.
Obejrzyj przygotowane mieszaniny .

Obserwacje :
mieszanina a – ................................................
mieszanina b - .................................................
mieszanina c - .................................................

Wniosek : Otrzymane mieszaniny różnią się między sobą . W mieszaninie wody z solą nie można odróżnić .......................................... . Natomiast w mieszaninach żelaza z siarką i piasku z wodą ....................................... .

Doświadczenie 2.
Mieszanie różnych substancji z wodą.

Do 5 probówek nalej taką samą ilość wody . Do każdej probówki dodaj następnie jedną z wymienionych substancji:
• sól kuchenna
• olej jadalny
• mąka
• kawałek świecy
• kwasek cytrynowy
Zawartość wszystkich probówek dokładnie wymieszaj.

Obserwacje:...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wniosek: Wszystkie substancje możemy podzielić na.......................... i ....................... rozpuszczalne w wodzie.

3.Uzupełnij tabelę.

|Substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie |
|cukier |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |

4.Wśród liter w diagramie ukrytych jest 8 różnych rozpuszczalników. Znajdź je i wypisz obok diagramu.

B A R B A D O S O .......................................

E M O K W A S Y C .......................................

N A L K O H O L E ......................................

Z Z E R D A F T A Ł .......................................

Y O J N A F T A Ł .......................................

N N A O M T E N O .......................................

A I L E M Y C I K ........................................

D E N A T U R A T .........................................

1. Pogadanka o sposobach rozdzielenia mieszanin.

Doświadczenie 1. Odparowanie.
Wodny roztwór soli i wodny roztwór cukru przelej do dwóch parownic i ogrzewaj je nad palnikami spirytusowymi.

Obserwacje:...........................................................
.................................................................................
................................................................................

Wniosek:................................................................
................................................................................

Doświadczenie 2. Destylacja.
Obserwuj uważnie przeprowadzony przez nauczyciela proces destylacji. Zastanów się , jakie znane zjawiska są w nim wykorzystywane. Jakie mieszaniny można w ten sposób rozdzielić?

Obserwacje:...........................................................................................................................................................................................................................................................................

Wniosek:................................................................................................................................................................................

Faza końcowa.
Powtórzenie wiadomości ...