Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
1. ADRESACI PROGRAMU
Uczniowie klas trzecich Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej
2. CELE PROGRAMU
• zwiększenie szans na podjęcie zatrudnienia przez młodzież kończącą naukę w naszej placówce
• zdobycie umiejętności praktycznych niezbędnych w skutecznym poszukiwaniu pracy
• umożliwienie uczniom uzyskania wiedzy o współczesnym rynku pracy
• zachęcanie do aktywnego poszukiwania zatrudnienia
• zharmonizowanie osobistych wyobrażeń uczniów, ich możliwości i umiejętności z potrzebami i oczekiwaniami społecznymi
3. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
• Opanowanie umiejętności pisania dokumentów aplikacyjnych
• Dokonanie przez uczniów refleksji dotyczących własnych słabych i mocnych stron
• Opanowanie umiejętności przeprowadzenia rozmowy telefonicznej z pracodawcą
• Opanowanie umiejętności dokonania autoprezentacji
4. REALIZACJA PROGRAMU
Program realizowany będzie podczas zajęć technologii informacyjnej oraz lekcji wychowawczych, podstaw przedsiębiorczości i języka polskiego. Obejmuje 5 scenariuszy zajęć, które dotyczą następujących zagadnień:
1) Moje mocne strony.
2) Źródła potrzebnych informacji.
3) Umiejętność prezentowania siebie.
• Rozmowa telefoniczna z pracodawcą
• Spotkanie osobiste z pracodawcą – rozmowa kwalifikacyjna i autoprezentacja
4) Opracowanie życiorysu wg wzoru.
5) Przygotowanie listu motywacyjnego.
5. EWALUACJA PROGRAMU
Sprawdzenie poziomu realizacji założonych celów jest możliwe poprzez:
• Analizę i ocenę prac uczniów
• Badanie opinii uczniów na podstawie ankiet ewaluacyjnych.
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
ZAJĘCIA 1 – LEKCJA WYCHOWAWCZA
Temat: MOJE MOCNE STRONY
CELE OPERACYJNE:
Uczeń uświadamia sobie swoje mocne strony.
Uczeń potrafi je u siebie rozpoznawać.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Brystol, kredki, arkusz papieru
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. WSTĘP.Wszyscy siedzą w kręgu. Każdy kończy następujące zdanie:
Ostatnio zostałem pochwalony za...
2. WPROWADZENIE Zapoznanie uczniów z celem zajęć. Wprowadzenie do tematu.
Nauczyciel przyczepia sobie kartkę z napisem: Jestem miły. Tłumaczy wszystkim że warto każdego dnia myśleć o sobie pozytywnie. Nasza samoocena ma bowiem wpływ na to jak się zachowujemy. Pozytywne uwagi i myśli wzmacniają wiarę we własne możliwości.
3. BURZA MÓZGÓW. Jakie uwagi słyszysz od innych na swój temat?
Zapisanie na arkuszu papieru. Podsumowując: nauczyciel podkreśla, że pozytywne uwagi, które słyszymy od innych wprowadzają nas w dobry nastrój, powodują, że rośnie nasze poczucie wartości.
4. Ćwiczenie – OPOWIEM WAM O SOBIE. Uczeń odpowiada na pytania, odpowiedzi zapisuje na kartkach.
• Jakie są Twoje zdolności? Np. ładnie piszę, rysuję, śpiewam
• Jakich umiejętności wypracowałeś? np. sklejanie modeli samolotów
• O jakich Twoich zdolnościach mówią koledzy i rodzeństwo?
• Za co chwalą Ciebie nauczyciele?
• Jakie umiejętności widzą u Ciebie rodzice?
• Jakie były Twoje największe osiągnięcia? Np. sportowe,
• Wolisz pracować sam czy w grupie?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci lepiej poznać siebie. A teraz zrób listę swoich zalet. Wymień cechy:
- fizyczne (jak np. "jestem silny", czy - "jestem zgrabna"),
- umiejętności ("szybko piszę na komputerze", „dobrze biegam”, „umiem grać w koszykówkę”)
- cechy ...