Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ
DLA
UCZNIÓW
KLAS I – III
OPRACOWAŁA
Małgorzata Ciupińska
Jedlno, 2007/08
WSTĘP
Dziecko w młodszym wieku szkolnym przejawia naturalną spontaniczność w poznawaniu otaczającego je świata oraz w wyrażaniu swoich emocji, wrażeń i odczuć.
Zadaniem szkoły i nauczyciela na tym etapie kształcenia jest umożliwienie dziecku wszechstronnego rozwoju zgodnie z jego potrzebami i predyspozycjami, rozbudzanie wrażliwości estetycznej i indywidualnych zdolności.
Od pierwszych dni nauki szkolnej pojawiają się przed dzieckiem zadania przygotowujące do nauki pisania. Aby we właściwym stopniu opanować tę umiejętność, dziecko powinno mieć dobrze rozwiniętą sprawność manualną.
Zajęcia, przewidziane niniejszym programem łączą treści mające na celu usprawnianie ręki, rozwijanie zainteresowań plastycznych, zaspokajanie potrzeby aktywności ruchowej i ekspresji plastycznej oraz rozbudzanie ciekawości poznawczej. Rozwijają samodzielność – a także umiejętność współpracy w zespole.
Zastosowanie różnorodnych ćwiczeń i zadań wskazuje dzieciom możliwości wypływające z zastosowania różnych technik plastycznych, z użycia różnych materiałów i wykorzystania różnych narzędzi.
Podstawową formą aktywności na tych zajęciach jest samodzielna, twórcza praca, niejednokrotnie łączona z pracą w zespole czy też konkursową rywalizacją. Przewidziana tematyka pozwala na pracę zgodną z indywidualnymi zdolnościami, wrażliwością, pomysłowością oraz własnym, dziecięcym widzeniem świata.
Zadaniem prowadzącego zajęcia jest przede wszystkim stworzenie odpowiedniej atmosfery, zachęcającego do pracy twórczej nastroju.
Różnorodność wykorzystywanych materiałów, formatów prac, narzędzi i technik pozwala uatrakcyjnić zajęcia, a także zaciekawić i oswoić dzieci z różnorodnością problemów plastycznych. Prace użytkowe dodatkowo pozwolą nauczyć zastosowania zdobytych umiejętności w życiu. Natomiast przeprowadzanie w trakcie każdych zajęć krótkich ćwiczeń rozwijających motorykę, pomogą dzieciom w rozwijaniu sprawności swoich rąk i w efekcie lepszym opanowaniu trudnej sztuki kształtnego pisania.
Zadania wykonywane w przyjaznej atmosferze, w ciekawej, atrakcyjnej formie – zachęcają dziecko do dalszych poszukiwań twórczych. Mogą również pomóc przełamać niechęć do prac manualnych, którą przejawiają szczególnie dzieci o słabej sprawności grafomotorycznej.
Dlatego też zajęcia te przewidziane są jako forma zajęć pozalekcyjnych, dobrowolnych, np. w postaci „kółka plastycznego”, odbywającego się dwa razy w miesiącu. Adresowane są zarówno do dzieci uzdolnionych plastycznie, chcących rozwijać swoje zainteresowania, wzbogacać swoje umiejętności – jak i do dzieci o słabej sprawności manualnej, niechętne do wykonywania prac plastycznych, które do udziału w zajęciach przekona ich odmienna od lekcji forma, częste pochwały ze strony prowadzącego, odpowiednie wyeksponowanie ich pracy czy możliwość ciekawego spędzenia wolnego czasu.
I. CELE GŁÓWNE PROGRAMU
➢ Kształtowanie i rozwijanie sprawności grafomotorycznej oraz zdolności manualnych uczniów;
➢ Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i zdolności plastycznych;
➢ Stymulowanie rozwoju wyobraźni, kreatywności, zdolności planowania pracy oraz wrażliwości estetycznej i ekspresji twórczej.
II. TREŚCI PROGRAMU
|Lp. |OBSZARY TEMATYCZNE |KOMENTARZ MERYTORYCZNY ...