Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI FIZYKI w klasie III technikum
TEMAT: BUDOWA JĄDRA ATOMOWEGO
1. Cel ogólny: Omówienie budowy jądra atomowego. Ćwiczenia opisu jądra atomowego/ atomu na podstawie zapisu symbolicznego. Aktywizowanie uczniów. Wskazanie źródeł informacji.
2. Cele operacyjne:
|WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI |
|Kategoria A |Kategoria B |Kategoria C |
|wie, z jakich składników zbudowane jest jądro |potrafi opisać jądro pierwiastka za pomocą liczby|wie, że między składnikami jądra działają |
|atomowe, |porządkowej i masowej, |krótkozasięgowe siły jądrowe, |
|potrafi wyjaśnić, czym różnią się między sobą |potrafi opisać cząstki –składniki atomu, |określa promień i ładunek jądra na podstawie |
|izotopy danego pierwiastki, |uwzględniając masę i ładunek, |liczb porządkowej i masowej, |
|zna źródła informacji, |potrafi wybrać najistotniejsze informacje z |potrafi przedstawić wyniki pracy własnej i grupy |
| |tekstu dotyczące danego zagadnienia, problemu; |na forum klasy; |
| |potrafi utworzyć tekst o charakterze | |
| |informacyjnym | |
|POSTAWY |
|aktywnie uczestniczy w zajęciach; |potrafi dzielić się wiedzą z innymi; |uczestniczy w podejmowaniu grupowych decyzji; |
|przestrzega norm zachowań; |potrafi współpracować w zespole; |ma świadomość roli i odpowiedzialności jednostki |
|utrzymuje poprawne relacje koleżeńskie; | |za efekt pracy zespołu; |
3. Czas: 45 min.
4. Metody pracy:
• pogadanka,
• praca w grupach,
• praca z tekstem.
5. Forma pracy: zbiorowa.
6. Materiały i środki dydaktyczne:
• słowniki fizyczne, tablice fizyczne,
• papier (w arkuszach),
• mazaki,
• zestaw pytań i zadań.
7. Przebieg lekcji:
• czynności organizacyjne,
• wprowadzenie – przypomnienie budowy atomu, nawiązanie do tematu lekcji,
• podział klasy na grupy zadaniowe i przydział pytań,
• praca w grupach,
• omówienie tematu lekcji z wykorzystaniem zdobytych przez uczniów wiadomości podczas pracy w grupach – praca z tekstem (słowniki i tablice fizyczne),
• przydział zadań ćwiczeniowych dla grup,
• ćwiczenia w grupach – opis jądra atomowego/atomu na podstawie zapisu symbolicznego,
• prezentacja efektów pracy grup-podsumowanie lekcji.
ZAŁĄCZNIK DO KONSPEKTU – zestawy pytań i zadań:
Zestaw pytań:
Grupa 1
Jak nazywają się składniki jądra atomowego? Jakie to cząstki? ( podaj ich nazwy)
Grupa 2
Co to jest proton ? Określ masę i ładunek.
Grupa 3
Co to jest neutron ? Określ masę i ładunek.
Grupa 4
Jakie siły działają między składnikami jądra atomowego? Jaki to rodzaj oddziaływań?
Grupa 5
O czym informuje nas liczba porządkowa (atomowa), a o czym liczba masowa?
Grupa 6
Co to są izotopy danego pierwiastka? Podaj przykład izotopów jakiegoś pierwiastka.
Grupa 7
Podaj wzory:
- jak określić ładunek jądra?
- jak oszacować promień jądra?
Zestaw ćwiczeń:
Grupa 1
Dany jest izotop
27
13Al
1. Podaj nazwę pierwiastka;
2. Opisz jądro tego izotopu ( określ skład jądra, a także ładunek i promień jądra);
3. Przedstaw na rysunku budowę atomu tego pierwiastka.
Grupa 2
Dany ...