Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji nr 2 - 2 godz.
Temat: Poznajemy średniowieczne obyczaje rycerskie.
(Krzyżacy, Don Kichote z Manczy, Pieśń o Rolandzie )
Cel główny :
Uczeń potrafi wymienić i opisać średniowieczne obyczaje rycerskie.
Odgrywa rolę w scenie rycerskiej.
Cele operacyjne:
Czytanie.
Uczeń:
rozróżnia tekst literacki i nieliteracki, P
czyta tekst ze zrozumieniem, P
wyszukuje w tekście określone informacje, P
czyta głośno biegle i wyraziście, uwzględniając intonację, akcenty logiczne i uczuciowe. PP
Mówienie.
Uczeń :
buduje spójną wypowiedź, przejrzystą myślowo i kompozycyjnie na temat obyczajów rycerskich, P
wypowiada się na temat przeczytanych utworów literackich, P
bierze udział w dyskusji, stara się mówić zwięźle i rzeczowo, P
przestrzega zasad obowiązujących podczas dyskusji. P
Słuchanie.
Uczeń :
słucha uważnie w celu zrozumienia treści:
poleceń,
wypowiedzi innych osób.
Pisanie.
Uczeń :
redaguje scenariusz na podstawie fragmentu lektury, P
sporządza krótkie wnioski streszczające wynik analizy tekstu, PP
pisze poprawnie pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym. PP
Odbiór tekstów kultury.
Uczeń:
ocenia postawy bohaterów i wyjaśnia motywy ich postępowania,
określa problematykę utworu.
Cele wychowawcze:
Współpracuje w grupie i pełni określoną rolę.
Drama.
Uczeń:
Przygotowuje scenografię: sporządza z kartonu i folii aluminiowej zbroję średniowiecznego rycerza na podstawie opisu.
Odtwarza sceny z życia rycerza.
Przebieg lekcji nr 1
Czytanie ze zrozumieniem fragmenty tekstów opisujących:
średniowieczne obyczaje rycerskie ( Krzyżacy: ślubowanie na wierność damie -Zbyszko, uczta –sprawdzian z kodeksu honorowego, pojedynek –Zbyszko z Rotgierem; polowanie, Don Kichote z Manczy: pasowanie, sąd Boży-Krzyżacy, Dzieje Tristana i Izoldy ),
wygląd rycerza ( Pieśń o Rolandzie, Don Kichote, Krzyżacy).
Opowiadają o obyczaju rycerskim,o którym była mowa w tekście.
Przypomnienie cech scenariusza.
Pisanie scenariuszy sceny rycerskiej na podstawie tekstu. ( praca w grupach)
Przydział ról.
Czytanie scenariuszy z podziałem na role.
Zadanie domowe:
Zaprojektuj scenografię i kostiumy do sceny, nauczyć się roli.
(Uczniowie wykonują scenografię na lekcji plastyki - 1 godz.)
Przebieg lekcji nr 2
Prezentacja scen z życia rycerskiego:
pasowanie na rycerza,
ślubowanie na wierność damie,
uczta,
pojedynek ( sąd Boży),
polowanie.
Wybór najciekawszej inscenizacji.
Sporządzenie notatki na temat obyczajów rycerskich na podstawie obejrzanych scen.
Metody.
Czytanie tekstu ze zrozumieniem, pisanie scenariusza na podstawie tekstu,
Działanie - drama.
Formy:
cały zespół klasowy, pięcioosobowe grupy.
Pomoce:
fragmenty tekstów, ilustracje, kartony, folia aluminiowa, klej, nożyczki.
Konspekt lekcji nr 3.
Temat: Dlaczego Emrod wzgardził nagrodą swej damy ?
(A. Mickiewicz - „Rękawiczka”,przekład z Schillera).
Cel główny:
Uczeń interpretuje tekst literacki, dokonuje przekładu intersemiotycznego.
Cele operacyjne:
Odbiór tekstów kultury.
Uczeń :
słucha wzorcowych recytacji literackich w wykonaniu aktorów lub nauczyciela, P
wskazuje i omawia elementy świata przedstawionego: P
określa czas akcji, P ...