Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wykorzystanie
metod aktywizujących
w pracy nauczyciela
[pic]
Nauczyciel stosujący metody aktywne nie jest przekaźnikiem gotowych treści, ale organizatorem samodzielnych poszukiwań uczniów. Przestaje być wykładowcą, a staje się animatorem – „tym, który ożywia”.
[pic]
WYBRANE METODY AKTYWIZUJĄCE
Aktywizujące metody nauczania – metody zwiększające czynny udział uczniów w zajęciach dydaktycznych. Rozumiemy je jako wskazówki, sposoby działania, które pomagają uczniom:
✓ pogłębić zainteresowanie wspólną sprawą,
✓ przyswoić bez trudu nową wiedzę,
✓ rozwinąć własne pomysły i idee,
✓ komunikować się,
✓ dyskutować na różne tematy,
✓ podjąć działania na rzecz własnej szkoły.
GRY DYDAKTYCZNE
Metoda rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań. Gry dydaktyczne charakteryzuje duża siła oddziaływania na osobowość ucznia, dzięki czemu stanowią w procesie edukacyjnym bardzo skuteczny środek nauczania. Umożliwiają aktywny udział wszystkich uczniów, zapewniają dobre tempo pracy i jej indywidualizację, a jednocześnie stwarzają atmosferę pozbawienia lęku. Gry dydaktyczne mogą pełnić różnorodne funkcje. Służą między innymi do:
✓ zapoznania z nowymi wiadomościami,
✓ utrwalenia posiadanych wiadomości,
✓ ćwiczenia umiejętności,
✓ sprawdzania wiedzy uczniów.
Wśród gier można wyróżnić:
✓ gry quizowo – turniejowe: rozgrywki między zespołami obejmujące odpowiedzi na pytania czy rozwiązywanie zadań obliczeniowych; stosuje się je do utrwalenia i kontrolowania opanowania większych partii materiału;
✓ gry typu rozgrywek umysłowych – krzyżówki, logogryfy, szarady, zagadki, labirynty, zadania dedukcyjne;
✓ gry planszowe – losowe, strategiczne, strategiczno – losowe;
✓ gry w giełdzie pomysłów – twórcze dyskusje, skojarzenia; ich zadaniem jest zachęcenie uczniów do wysuwania pomysłów, rozwiązywania problemów;
✓ gry sytuacyjne i symulacyjne – analizy konfliktów, zdarzeń, przypadków, dyskusje zespołowe; służą kształceniu umiejętności wszechstronnego analizowania problemów, podejmowania odpowiednich decyzji i wskazywania następnych zgodnych z tymi decyzjami;
✓ gry inscenizacyjne – o charakterze realnym, umożliwiają objęcie nimi stosunkowo licznej grupy uczniów wykorzystując je dla celów wychowania intelektualnego i emocjonalnego;
✓ gry komputerowe.
METODA PROJEKTÓW
Polega ona na wykonywaniu przez uczniów zadań obejmujących większą partię materiału poprzez samodzielne poszukiwania pod opieką nauczyciela. Zastosowanie metody projektów rozwija twórcze myślenie uczniów.
Metoda projektu charakteryzuje się tym, że:
✓ ma określone cele i metody pracy,
✓ ma określone terminy realizacji całości i poszczególnych etapów,
✓ wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację,
✓ znane są kryteria oceny,
✓ uczniowie realizują zadania w grupach, rzadko indywidualnie,
✓ pracują w znacznym stopniu samodzielnie i na własną odpowiedzialność,
✓ rezultaty pracy prezentowane są na forum klasy lub szkoły,
✓ projekt jest zadaniem trwającym kilka tygodni, a nawet miesięcy.
Etapy pracy nad projektem:
• określenie tematu projektu,
• przygotowanie instrukcji,
• praca nad projektem,
• prezentacja projektu,
• ocena projektu.
Uczniowie podczas pracy nad projektem uczą się:
✓ pracy z różnymi źródłami wiedzy,
✓ przeprowadzania rozmów i wywiadów,
✓ krótkiego, samodzielnego opracowania materiałów,
✓ współdziałania w grupie,
✓ planowania pracy,
✓ odpowiedzialności.
BURZA MÓZGÓW
Jest to metoda twórczego rozwiązywania ...