Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dowiedz się, jak widzą Cię Twoi uczniowie?
Ocenianie w szkole jest codziennością. Nauczyciel na każdej lekcji ocenia postępy w nauce, przygotowanie do zajęć czy też poziom aktywności ucznia. W niniejszym artykule proponuję eksperyment, w którym to uczniowie będą mieli możliwość wystawienia oceny swojemu nauczycielowi. Ankieta zamieszczona poniżej, pomimo swojej swobodnej formy, może dostarczyć nauczycielowi garść naprawdę bezcennych informacji na temat własnej pracy, a uczniom da możliwość anonimowego wypowiedzenia się w sprawach, w których nie często mogą zabrać glos.
Zaprezentowana poniżej ankieta została wielokrotnie sprawdzona w praktyce, w klasach szkoły średniej; liceum, technikum oraz klasach szkoły zawodowej, zawsze ze znakomitym skutkiem.
Praktyka pokazała, że pomimo swobodnej formy ankiety, uczniowie rzetelnie traktują odpowiedzi na zawarte w niej pytania. Oczywiście, warto poprosić o szczerość odpowiedzi oraz, co bardzo ważne, zapewnić całkowitą anonimowość, np. stosując tymczasową zamianę długopisów wśród uczniów.
Nie wykluczone, że w grupie znajdzie się ktoś, kto złośliwie wystawi nauczycielowi ocenę nieobiektywną, najgorsza z możliwych lub przesadnie pochlebną. Nie ma to jednak dużego znaczenia. Takie, nieszczere odpowiedzi dadzą się niemalże od razu wyłowić. Zwykle nie jest ich wiele, nie mają wiec większego wpływu na wiarygodność eksperymentu.
Zapewniam, że dla każdego nauczyciela, któremu zależy na doskonaleniu warsztatu pracy, analiza wyników ankiety będzie wartościową, interesującą lekturą. Taką jest dla mnie od kilku lat, od kiedy corocznie przeprowadzam ją w klasach, w których uczę matematyki.
Z życzeniami owocnej pracy,
Robert Stępień
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
ANKIETA
anonimowa, przeprowadzona dnia ………….. ……… w klasie …………
(dotyczy lekcji …………………….……….…).
|Czy zagadnienia będące tematem lekcji są omawiane |zawsze tak |zazwyczaj tak |często są niejasne |nie |
|dokładnie i w zrozumiały sposób? | | | | |
|Uważasz, że podejście nauczyciela do Ciebie jest: |przychylne |obojętne |wrogie |
|Czy twoim zdaniem, wymagania konieczne do otrzymania |zbyt niskie |właściwe |zbyt wysokie |
|oceny pozytywnej są: | | | |
|Pytania na sprawdzianach są: |łatwe |trudne |
|Czy podczas sprawdzianu łatwo jest ściągać? |zawsze tak |zwykle tak |raczej nie |nie |
|Czy oceny są sprawiedliwe? |zawsze tak |zwykle tak |raczej nie |nie |
|Czy uczeń może poprawić ocenę, jeśli wie, że umie na |zawsze tak |zwykle tak |raczej nie |nie |
|więcej? | | | | |
|Co, według Ciebie, jest najważniejsze dla osiągnięcia do |wrodzone |systematyczność |pracowitość |spryt |
|dobrych wyników ...