Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Aneta Czapla
PP w Bytomiu Odrzańskim
Temat:Możliwości kształtowania u dzieci w wieku przedszkolnym gotowości do nauki czytania.
Czytanie obok pisania należy do podstawowych środków komunikacji. W procesie nauki czytania dziecko, poznając język, uczy się rozpoznawania poszczególnych jego jednostek, a następnie związanych z nimi symboli. Najpierw intuicyjnie, a potem na podstawie zdobytej wiedzy, wynikającej ze znajomości systemu znaków, przekłada dźwiękową formę słowa na odpowiadające mu symbole graficzne(K.Kamińska,1999,s.13).
W literaturze pedagogicznej istnieje wiele definicji czytania. Według I. Styczek czytanie to ,,umiejętność rozszyfrowywania kodu graficznego”(I.Styczek,1979,s. 519). Podobnie definiuje czytanie H. Mystkowska, według której ,,czytanie polega na rozpoznawaniu, identyfikowaniu i odróżnianiu wzrokiem znaków i obrazów graficznych oraz wiązaniu ich z wyobrażeniem słuchowym i ze znaczeniem, które następuje w momencie dekodowania znaku graficznego, będącego wskaźnikiem danego desygnatu”(K.Kamińska,1999,s.13).
Proces czytania w ujęciu A. Brzezińskiej należy pojmować jako,, zjawisko wymagające współdziałania szeregu właściwości psychicznych człowieka, m.in. współdziałania analizatorów (wzrokowego, słuchowego, kinestetycznego), sprawnego przebiegu procesów myślowych, odpowiedzialnych za prawidłową analizę i syntezę informacji, ich przetworzenie, skojarzenie z wcześniejszym doświadczeniem (K. Kamińska,1999,s.14).
Celem edukacji przedszkolnej jest wszechstronny rozwój dziecka, wobec tego naukę czytania należy traktować przede wszystkim jako jeden z elementów stymulujących ogólny jego rozwój. Opanowywanie umiejętności czytania nie może stanowić wyodrębnionego fragmentu pracy dotyczącego poznawania liter, czytania wyrazów i tekstów. Przez cały okres nauki należy rozwijać zainteresowanie dzieci samodzielnym czytaniem, rozbudzać pragnienie korzystania książek jako podstawowego źródła informacji i wiedzy oraz emocjonalnych przeżyć.(K.Kamińska,1999,s.34). Przedszkole powinno zapewnić dziecku spontaniczną i zróżnicowaną aktywność. Podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa. Organizując zabawy, w których będą występować elementy nauki czytania, należy pamiętać o tym, by nawiązywały one do zainteresowań dzieci. Opanowywaniu umiejętności czytania muszą towarzyszyć ćwiczenia rozwijające mowę i myślenie, wplatane w przedszkolne zabawy i zajęcia. Realizacja zabaw tematycznych, ruchowych, zajęć plastycznych i ćwiczeń umuzykalniających, które zawierają w sobie rozmaite formy pracy z tekstem, powinna być wynikiem dziecięcej ciekawości i motywacji do określonej aktywności. Nauka czytania w przedszkolu jest więc stymulowaniem dzieci do opanowania umiejętności czytania i podtrzymywania ich zainteresowania samodzielnymi próbami czytania.
Gotowość do czytania i pisania to taki stan w rozwoju dziecka, który jest rezultatem dojrzewania oraz dotychczasowego treningu wychowawczego przede wszystkim na terenie rodziny, który czyni go wrażliwym na znaki, ich istotę i znaczenie w procesie komunikowania się ludzi, a jednocześnie gotowym do odnoszenia korzyści ze wskazówek otoczenia dotyczących opanowania umiejętności czytania ...