Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCEARIUSZ LEKCJI GEOGRAFII KLASA II gimnazjum
TEMAT LEKCJI: Strefy oświetlenia Ziemi.
TREŚĆ Z PODSTAWY POGRAMOWEJ: Ziemia jako część wszechświata.
DZIAŁ PROGRAMU: Ziemia nasza planeta.
POPRZEDNI TEMAT: Zmiany wysokości Słońca nad widnokręgiem w różnych porach roku.
NASTĘPNY TEMAT: Strefy klimatyczne Ziemi.
CELE NAUCZANIA:
Poziom wiadomości:
• B- Czyta ze zrozumieniem tekst źródłowy – S I 1a
• B - Wyjaśnia zjawisko powstawania pór roku na Ziemi – S III 1c (P)
Poziom umiejętności:
• C - Przedstawia strefy oświetlenia Ziemi na mapie, globusie, plakacie – S II 2f (PP)
• C – Określa położenie kontynentów i oceanów w danej strefie oświetlenia Ziemi – S II 2a (PP)
• C – rysuje wykres słupkowy przedstawiający udział procentowy stref oświetleniowych Ziemi – S I 2b (PP)
• C - Umieszczać odpowiedzi na pytania w tabeli – S II 1c (P)
Postawy:
• Współpracuje w grupie
METODY: podające: objaśnienie, programowane: praca z tekstem, praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;
FORMY: praca indywidualna, praca w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: książki, zeszyt ćwiczeń, tekst źródłowy, schematy oświetlenia Ziemi w różnych porach roku, mapa fizyczna świata, globus, flamastry, mapa ćwiczeniowa, kolorowa kreda, szary papier, markery, szablon konturów Polski, karty pracy, koperty, karty oceny pracy grupy
CZAS TRWANIA: 45 min.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Faza wstępna
• Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
• Odczytanie tekstu źródłowego – zagadki ( rozwiązanie M. Kopernik)
Faza realizacji
• Nawiązanie do osoby M. Kopernika i tematu „Ruch obiegowy Ziemi”
Kilka pytań o następstwa ruchu obiegowego np.:
✓ Ile czasu potrzebuje Ziemia na 1 obrót wokół Słońca?
✓ Co dzieje się z dodatkowymi godzinami z każdego roku?
✓ Jakie zjawisko związane jest z ruchem ziemi wokół Słońca?
• Przypomnienie stref oświetlenia Ziemi na schemacie.
✓ Wykonywanie wykresu słupkowego przedstawiającego udział procentowy trzech stref oświetleniowych w powierzchni kuli ziemskiej;
✓ Uzupełnianie tabeli związanej ze strefami oświetlenia Ziemi.
• Praca w grupach
Grupa I – praca przy globusie
Grupa II – praca przy mapie ćwiczeniowej
Grupa III – praca przy arkuszu papieru
Grupy otrzymują koperty z zadaniami do wykonania:
➢ Grupa I –
na globusie:
❖ narysujcie koło podbiegunowe północne, zwrotnik Raka, zwrotnik Koziorożca, koło podbiegunowe południowe,
❖ zakreślcie strefy oświetlenia Ziemi,
❖ zaznaczcie miejsce, w którym Słońce znajduje się z zenicie dnia 21 marca,
❖ określcie położenie Ameryki Północnej, Azji, Antarktydy, Oceanu Spokojnego, Oceanu Atlantyckiego w danej strefie oświetlenia Ziemi.
➢ Grupa II –
na mapie ćwiczeniowej:
❖ podpiszcie koło podbiegunowe północne, zwrotnik Raka, równik, zwrotnik Koziorożca, koło podbiegunowe południowe,
❖ zamalujcie kolorową kredą strefy oświetlenia Ziemi,
❖ zaznaczcie miejsce, w którym Słońce znajduje się z zenicie dnia 22 grudnia
❖ określcie położenie Ameryki Południowej, Australii, Europy, Afryki, Oceanu Indyjskiego, Oceanu Arktycznego w danej strefie oświetlenia Ziemi.
➢ Grupa III –
zaznaczcie na szarym papierze:
❖ koło podbiegunowe ...