Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęcia dla dzieci 5 – letnich.
Hospitacja diagnozująca- wiązanie sprawiedliwości i dobrych uczynków z pięknem, na podstawie utworów literackich o wymowie moralno- etycznej.
Temat: Co to znaczy być dobrym dla innych i dla siebie na podstawie
utworów literackich o wymowie moralno – etycznej.
Cele operacyjne: dziecko:
- rozpozna prawdę, fałsz, fantazję we fragmentach utworów literackich
- zna sposoby pomocy innym w trudnych sytuacjach
- dobierze obrazek do odpowiedniej ilustracji
- dokona oceny zachowania bohatera
1- (macocha z „Jaś i Małgosia”)
2- (zła królowa z bajki „Śnieżka”)
3- („Szewczyk Dratewka”)
- rozumie przysłowia o wymowie moralno-etycznej
- zna „dobrych” i „złych” bohaterów książek
- wymieni i oceni postępowanie bohaterów na podstawie ilustracji z postaciami bajek oraz scenek.
Metody: słowna- fragmenty utworów literackich i bajek, instruktarz słowny
oglądowa: ilustracje
czynna: zabawa ruchowa, zadań stawianych dzieciom do indywidualnego wykonania, karta pracy.
Forma organizacyjna: praca grupowa i indywidualna.
Środki dydaktyczne: fragmenty utworów literackich J. Brzechwy „Jajko”,
„Sroka”, „Na wyspach Bergamotach”, 3 symbole obrazkowe oznaczające
- żart, fałsz, fantazję ,karta pracy- dobieranie obrazka do sytuacji, fragmenty bajek „Jas i Małgosia”, „Szewczyk Dratewka”, papierowe postacie do pokazania
Przysłów, ilustracje bohaterów bajek , karta pracy ze „złymi”, i „dobrymi” postaciami z bajek, oraz z przysłowiami.
|Lp |Wskażnik |Zadania dla dzieci, zabawy, ćwiczenia |
|1. |Dziecko rozpozna prawdę, fałsz, fantazję|Wysłuchanie fragmentów utworów literackich J. Brzechwy „Jajko”, „Sroka”, „Na wyspach |
| |i żart w utworach literackich. |Bergamutach”, na przemian ,i indywidualne wskazanie poprzez umowne symbole: żartu, |
| | |fałszu, fantazji i prawdy w poszczególnych fragmentach. |
| | | |
| |Dziecko zna sposoby pomocy innym w |1.Karta pracy: Połącz ze sobą te obrazki w pary, które przedstawiają sposoby pomagania |
| |trudnych sytuacjach. |innym w trudnych sytuacjach. |
|2. | |- zagubienie się – policjant |
| | |- choroba – lekarz |
| | |- mama z zakupami – pomoc syna |
| | |- choroba babci – odwiedziny wnuka |
| | |- smutna i samotna dziewczynka – zaproszenie do zabawy |
| | |- płaczące niemowlę – opieka siostry. |
| | | |
| | | |
| | |1.Wysłuchanie fragmentów bajek „Jas i Małgosia”, „Śnieżka”, „Szewczyk Dratewka”. |
| |Dziecko dokona oceny zachowania |2.Indywidualne wypowiedzi (oceny ) dzieci na temat postępowania: |
| |wybranego bohatera literackiego. |- macochy z „Jasia i Małgosi” |
| | |- złej królowej ze „Śnieżki” |
|3. | |- „Szewczyka Dratewki”. |
| | | |
| | | |
| | |Karta pracy – wyszukanie i zaznaczenie wśród wielu ilustracji tych , które przedstawiają |
| | |te przysłowia. |
| |Dziecko rozumie przysłowia o wymowie | |
| |moralno- etycznej: | |
| |„ Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe”, | |
| |„Kto pod kim dołki kopie ten sam w nie | |
|4. |wpada”. | |
Podsumowanie zajęcia.
Zabawa ruchowa: „Statek”- dzieci stoją gęsiego na środku Sali- jest to pokład. Prowadzący, który jest kapitanem wydaje komendy: na prawą burtę, dzieci biegną na prawą stronę sali, wracają na środek i naśladują szorowanie pokładu. Prowadzący wydaje polecenie coraz ...