Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkolenie Rady Pedagogicznej
Joanna Lech
„ Internet w nauce języków obcych.”
Pabianice, 10 IV 2008 rok
Spis treści
1. Internet w nauce języków obcych. ……………………………………. 3
2. Metoda nauki SuperMemo. …………………………………………… 6
Internet w nauce języków obcych
Dzięki komputerom i upowszechnieniu Internetu jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji w nauczaniu języków obcych, wkraczają metody e-learningowe, wykorzystujące techniki komputerowe.
Nie jest już konieczny kontakt ucznia i nauczyciela twarzą w twarz. Szkoły językowe, rzecz jasna, nie zrezygnowały z niego, lecz odpowiadając na rozwój e-learningu, wzbogaciły swoją ofertę o elementy interaktywne. To tzw. blended learning, czyli połączenie metod opartych na nowoczesnych technologiach i tradycyjnych zajęć z nauczycielem (ang. blended znaczy tyle, co „mieszany”).
Testy i ćwiczenia on-line
Większość szkół językowych może się dziś pochwalić dość rozbudowanymi stronami internetowymi. Oprócz informacji o kursach, cenach i zapisach zaczynają umieszczać na nich coraz więcej materiałów, które uczniowie mogą wykorzystać do nauki i sprawdzania swojej wiedzy.
Można zacząć z nich korzystać jeszcze przed rozpoczęciem kursu, np. wypełniając w domu test on-line i przesyłając go do szkoły pocztą elektroniczną – wówczas kursant dowiaduje się, od jakiego poziomu może zacząć naukę. Po zapisaniu się na zajęcia dostaje możliwość bezpłatnego korzystania z kolejnych narzędzi wspomagających naukę dostępnych na stronach internetowych szkoły. Musi tylko się zalogować: tak jest np. w E-akademii szkoły Profi Lingua lub Dialogo Cafe, czyli platformie internetowej szkoły Dialogo. Przez cały okres trwania kursu ma więc dostęp do modułów internetowych, które np. odpowiadają kolejnym rozdziałom podręcznika. Kursant znajdzie tam ćwiczenia sprawdzające słownictwo i gramatykę, czasem dialogi do odsłuchania, a także testy końcowe.
Lepszy kontakt
E-learning sprowadza się nie tylko do samodzielnej pracy przy komputerze ale również polepsza kontakty słuchaczy z lektorami.
W wielu szkołach słuchaczom podawane są adresy mailowe lektorów, dzięki temu mogą konsultować się ze swoim nauczycielem i zadawać pytania o trudniejsze rzeczy, kiedykolwiek zajdzie taka potrzeba, także pomiędzy zajęciami. Można też przesyłać prace domowe mailem, a jeśli kursant opuszcza zajęcia, lektor poinformuje jego, jaki materiał został omówiony na lekcji. Szkoła może wyznaczyć stałe dyżury nauczycieli, jak w szkole języków iberyjskich Buena Vista, gdzie wprowadzono stałe internetowe konsultacje: logując się na stronie internetowej szkoły, uczniowie mogą zawsze zadać pytanie dyżurnemu lektorowi. Z kolei w szkole El Abanico po zalogowaniu na stronie nieobecni na zajęciach słuchacze mają możliwość zapoznania się z omówionymi materiałami.
Innym sposobem zintensyfikowania kontaktów uczniów z nauczycielami są fora na stronach internetowych szkół. Lektorzy mogą tam odpowiadać na bieżące pytania, a także umieszczać dodatkowe ćwiczenia i testy oraz podawać nowe słownictwo ...