Dodaj publikację
Autor
Dorota Żebrowska
Data publikacji
2008-04-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
145

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja przygotowana w oparciu o fr. "Chłopów" W. S. Reymonta zamieszczony w podręczniku GWO dla kl. I gimnazjum. Nie należy do łatwych. Uczniowie powinni znać terminy: epitet, porównanie, onomatopeja.
 Pobierz (doc, 58,5 KB)

Podgląd treści


Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy I gimnazjum

Temat: Artystyczny opis natury we fragmencie „Chłopów” Władysława Stanisława Reymonta

Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
• wskazać w tekście epitety, porównania, onomatopeje,
• omówić funkcje wyżej wymienionych środków stylistycznych,
• określić nastrój opisu,
• formułować wnioski z analizy tekstu

Metody:
• praca w grupie
• praca z tekstem

Środki dydaktyczne:
• płyta CD Język polski 1 Między nami
• W. S. Reymont „Nadejście zimy”, podręcznik do języka polskiego „Między nami” dla klasy I wydawnictwo GWO

Tok lekcji:

I Wprowadzenie
• Uczniowie uzupełniają schemat zapisany na tablicy:
[pic]

• Wysłuchanie aktorskiego czytania tekstu z płyty Między nami
• Uczniowie odpowiadają na pytania:
1) Jaką formą wypowiedzi jest wysłuchany tekst?
2) Jakie części mowy dominują w opisie?

II Realizacja tematu
• Zapisanie tematu w zeszytach
• Podział klasy na 6 grup, przydział zadań
GRUPA I i IV
Zadania:
1) Znajdźcie w tekście obraz wiatrów.
2) Wypiszcie epitety i porównania tworzące obraz wiatrów.
3) Uzupełnijcie zdanie:
Wiatry ( co robiły?) - ……………………
…………………...
4) Z obrazu wiatrów wypiszcie onomatopeje.
5) Odpowiedzcie na pytania:
a) Jaka część mowy dominuje w opisie wiatrów?
b) Jaki daje efekt? Czemu służy nagromadzenie tej części mowy?
c) W jakim celu autor zastosował onomatopeje?
d) Jaki nastrój tworzą zastosowane środki stylistyczne?

GRUPA II i V
Zadania:
1) Znajdźcie w tekście obraz chmur płynących od północy i zachodu.
2) Wypiszcie epitety i porównania tworzące obrazy chmur.
3) Uzupełnijcie zdanie:
Chmury ( co robiły?) - ……………………
…………………...
4) Odpowiedzcie na pytania:
a) Jaka część mowy dominuje w opisie chmur?
b) Co przypominają wyglądem chmury w opisie?
c) Jaki nastrój tworzą zastosowane środki stylistyczne?

GRUPA III i VI
Zadania:
1) Znajdźcie w tekście obraz chmur płynących od południa i wschodu.
2) Wypiszcie epitety i porównania tworzące obrazy chmur.
3) Uzupełnijcie zdanie:
Chmury ( co robiły?) - …………………..
……………………
4) Odpowiedzcie na pytania:
a) Jaka część mowy dominuje w opisie chmur?
b) Co przypominają wyglądem chmury w opisie?
c) Jaki nastrój tworzą zastosowane środki stylistyczne?

• Prezentacja efektów pracy grup I i IV
OBRAZ WIATRÓW
1) Przedstawiciel grupy I odczytuje z podręcznika fragment tekstu zawierający obraz wiatrów.
2) Epitety: wiatry – trzepotliwe, kolczaste jęzory wichrów
Porównania:
a) „obleciały ziemię ze skowytem jako te psy węszące tropu”
b) „skowyczały w polach kiej stado zgłodniałych wilków”
3) Wiatry ( co robiły?) – obleciały ziemię
gryzły zagony
poszarpały śniegi
potarmosiły sady
poomiatały ogonami drogi
wytarzały się po wodach
jęły się zwijać (…) uciekać na bory
hulały rzetelnie
4) Onomatopeje: warczały, skomlały, skowyczały
5) Odpowiedzi na pytania:
a) W opisie dominują czasowniki.
b) Dzięki czasownikom opis jest dynamiczny, oddaje ruch ...