Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Scenariusz lekcji z zastosowaniem wszystkich elementów Oceniania Kształtującego.
Niedawno ukończyłam internetowy kurs „Lider oceniania kształtującego. Chciałabym zaprezentować własny scenariusz lekcji z zastosowaniem wszystkich elementów OK, gdyż uważam, że opracowanie konspektu jest przełożeniem wiedzy teoretycznej na temat oceniania kształtującego na praktykę szkolną. Wystąpiły w nim następujące elementy OK:
cel lekcji , nacobezu, pytanie kluczowe, ocena koleżeńska i samoocena.
Moim zdaniem podanie celu lekcji w języku zrozumiałym dla uczniów, włącza ich do planowania i realizacji procesu uczenia się. Są bardziej zaangażowani podczas lekcji, gdyż czują się współodpowiedzialni za realizację wyznaczonego celu. Uczeń poinformowany o stojących przed nim celach i zadaniach koncentruje się na procesie uczenia się, a nie tylko na
wyniku końcowym. (ocenie sumującej) Określając wraz z nauczycielem kryteria sukcesu, czyli NACOBEZU, uczniowie już na początku lekcji wiedzą, co muszą zrobić, żeby osiągnąć sukces. Są w stanie śledzić własny proces uczenia się i to powoduje, że są bardziej pewni siebie i chętniej się angażują w tok lekcji. Nacobezu wprowadza poczucie bezpieczeństwa, uczeń nie boi się już „niespodzianek” w postaci zadań przekraczających jego możliwości. Dzięki znajomości Nacobezu możliwa jest również obiektywna ocena koleżeńska i samoocena, gdyż uczeń wie, co konkretnie należy oceniać i ile już umie. Staje się w ten sposób współodpowiedzialny za proces uczenia się, wie, że nauczyciel darzy go zaufaniem. Wzrasta jego samoocena. Nauczyciel natomiast zyskuje czas, gdyż to uczniowie podliczają zdobyte punkty oraz dyscyplinę na lekcji, ponieważ wszyscy uczniowie są zaangażowani: oceniający i oceniani. Nie ma więc miejsca na inne, rozpraszające dzieci czynności. Przy ocenie koleżeńskiej i samoocenie zauważyłam zwiększenie motywacji do nauki, gdyż młodzież bardzo liczy się z opinią rówieśników. Pytanie kluczowe pomaga skupić się dzieciom na ważnym problemie i zwiększa ich koncentrację uwagi na poszukiwaniu odpowiedzi i zachęca do głębszych refleksji.. ( np. : W jaki sposób podmiot liryczny radzi sobie z uczuciem smutku? Podziwianie pięknych krajobrazów, turystyka mogą by doskonałym sposobem na pokonanie smutku. Uczniowie zastanawiają się nad innymi sposobami rozwiązania tego problemu-drzewko decyzyjne.) Zauważam również wiele korzyści płynących z podania Nacobezu do pracy domowej i sprawdzianu. Zawarcie z uczniem umowy dotyczącej tego, co będzie oceniane wprowadza element zaufania, bezpieczeństwa i sprzyja dobrej atmosferze pracy. Świadczy o tym, że wyznaczony cel jest wspólny a nauczyciel i uczeń czują się współodpowiedzialni za efekt procesu uczenia. Nauczyciel realizujący ten scenariusz powinien dobrze gospodarować czasem i uważać, by pewne elementy lekcji nie przedłużały się. Przy ocenie koleżeńskiej n-el powinien doskonalić technikę komunikowania się uczniów, dbać o atmosferę życzliwości, wzajemnego wspierania się. Ważna ...