Dodaj publikację
Autor
Izabela Sitek
Data publikacji
2008-04-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
36

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Cele lekcji. Uczeń potrafi: -Wyjaśnić, czym jest dla człowieka prawda i wolność, -Opowiedzieć o stanowisku Jana Pawła II dotyczącym tych dwóch pojęć.
 Pobierz (doc, 27,5 KB)

Podgląd treści


Opracowanie: mgr Izabela Sitek
SP z Oddziałami Integracyjnymi nr 53 w Częstochowie
Temat – godzina wychowawcza:

Prawda i wolność w duchu nauki Jana Pawła II

Klasa VI
Czas: 1 x 45 min.
Cele lekcji. Uczeń potrafi:
➢ Wyjaśnić, czym jest dla człowieka prawda i wolność
➢ Opowiedzieć o stanowisku Jana Pawła II dotyczącym tych dwóch pojęć

Formy pracy: indywidualna, praca z całym zespołem klasowym.
Metody: pogadanka, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z tekstem źródłowym.
Środki dydaktyczne: 2 arkusze papieru; małe, kolorowe karteczki samoprzylepne; długopisy, pisaki; magnesy; film VCD; kserokopie tekstu utworu pt.„Ten, który się zaparł”

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie.
2. Na tablicy nauczyciel przymocowuje magnesami 2 arkusze papieru. Na jednym z nich na środku widnieje napis „PRAWDA”, na drugim „WOLNOŚĆ”. Uczniowie mają za zadanie napisać na karteczkach samoprzylepnych, co im się kojarzy z tymi pojęciami i przykleić na arkuszach.
3. Nauczyciel, wspólnie z uczniami, omawia skojarzenia dzieci.
4. Nawiązanie do osoby i nauczania Jana Pawła II – wypowiedzi uczniów prezentujące ich wiedzę na temat osoby Wielkiego Polaka, wyświetlenie fragmentu filmu VCD pt. „Jan Paweł II – Słowa miłości. Król pokornego serca”, przedstawiającego stanowisko papieża dotyczące kwestii prawdy i wolności w życiu człowieka. Omówienie z dziećmi słów naszego Wielkiego Rodaka.
5. Odczytanie fragmentu Ewangelii św. Jana: „Zaprawdę, zaprawdę powiadam ci: Jeszcze kogut nie zapieje, a ty trzykroć się mnie zaprzesz...” [Ewangelia wg św. Jana 13,38].
Omówienie okoliczności, w których Chrystus wypowiedział te słowa do św. Piotra, wyjaśnienie słowa „zaprzeć się”.
6. Analiza tekstu utworu pt. „Ten, który się zaparł” (Oratorium Piotra Rubika „Tu es Petrus”) – wyjaśnienie znaczenia kłamstwa św. Piotra.
7. Odszukanie w słowniku języka polskiego hasła „wolność”, odczytanie i analiza jego znaczenia (zwrócenie uwagi uczniów na to, iż wolność nie oznacza samowoli i działania bez żadnych ograniczeń).
8. Podsumowanie zajęć – prawda i wolność w życiu współczesnego człowieka (omówienie na poziomie dzieci w klasie szóstej szkoły podstawowej).