Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Gołębieska - Siudek
Data publikacji
2008-04-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
553

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ten test przeznaczony jest do diagnozy wstępnej dzieci 6 letnich oraz uczniów klasy I.
 Pobierz (doc, 978,0 KB)

Podgląd treści

INWESTOWANIE W PRZYSZŁOŚĆ DZIECKA

Agnieszka Gołębieska –Siudek „Jeżeli dziecko żyje w atmosferze

Dyrektor szkoły podtrzymującej go na duchu,
Szkoły Podstawowej w Dębowej Górze pozna swoją wartość i będzie silne”
Dorothy Law Nolte

Test gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego

Psycholodzy od wielu lat sygnalizowali występowanie dużych różnic w poziomie przygotowania dzieci do nauki szkolnej. Opracowano wiele sposobów stymulowania rozwoju dzieci sześcioletnich. Żeby dać dzieciom większe szanse poprzedzając naukę szkolną wdrożono do praktyki oświatowej klasy zerowe, którymi objęto prawie wszystkie dzieci sześcioletnie. Przedszkole zatem jest pierwszym szczeblem edukacyjnym, odgrywającym ogromną rolę w edukacji dziecka.
To właśnie od nauczycieli wychowania przedszkolnego wymaga się, aby całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej z sześciolatkiem był na tyle wszechstronny, aby zapewnić dziecku harmonijny rozwój, umożliwiający mu osiągnięcie dojrzałości szkolnej – gotowości szkolnej.
Według S. Szumana „dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, które czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie”. Inaczej jest to jakby moment równowagi między wymaganiami szkoły, a możliwościami rozwojowymi dziecka.
Musimy pamiętać, że w każdym okresie rozwojowym zachodzi inny stosunek pomiędzy pracą dydaktyczną a pracą wychowawczą (chodzi o nauczanie - uczenie się) a rozwojem umysłowym dziecka.
I tak np.:
|dzieci do 3 roku życia |uczą się wg własnego programu, czyli uczą się spontanicznie |
|dzieci od 4 do 6 roku życia |uczą się spontaniczno-reaktywnie, czyli robią to co chcą, ale chcą tego, czego chce nauczyciel |
|okres szkolny |uczą się reaktywnie, czyli robią to, czego chce nauczyciel |

Reasumując gotowość szkolna obejmuje całokształt rozwoju dziecka w sferze:
- fizycznej;
- społecznej;
- poznawczej;
- emocjonalnej.
Dzieci przychodząc do szkoły tylko mają pozornie równy start. Często uznane za dojrzałe mogą wykorzystać poziom niższy od spodziewanego, co zostaje wyrównane w trakcie nauki szkolnej.
Jednak nie zawsze, wtedy dziecko czuje się zagubione, traci wiarę we własne siły. Dlatego tak bardzo ważne jest aby dzieci co do, których nauczyciele mają pewne wątpliwości, zostały w porę przebadane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. W części (Zadania dodatkowe) testu zaprezentowano ćwiczenia z zakresu opanowania umiejętności pisania, mimo iż nie są one wymagane w pracy z dzieckiem sześcioletnim. Wykorzystanie tej propozycji oddajemy do indywidualnych decyzji nauczycielskich i tylko w celach diagnostycznych. Test można wykorzystać tez tej części
Dlatego też na warsztatach metodycznych wraz z nauczycielkami wychowania przedszkolnego opracowałam test gotowości szkolnej dla dzieci sześcioletnich. Do tego testu wykorzystałyśmy podstawę programową dla sześciolatków, programy wychowania przedszkolnego oraz podstawę programową dla klas I-III.

Kwestionariusz

Rozwoju dziecka sześcioletniego

......................................................

Pieczątka placówki

.........................................................
data badania

1. Imię i nazwisko dziecka: .....................................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ...