Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
§ 8 ust. 2 pkt 2
Opis i analiza wymagania obowiązkowego
Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Technologie komputerowe i komunikacyjne obecnie nie są nowością w szkole, chociaż jeszcze do niedawna wykorzystywanie ich w pracy pedagogicznej zarezerwowane było wyłącznie dla nauczycieli informatyków. Gwałtowny rozwój technologii spowodował wzrost użytkowników komputerów. Pojawiło się wiele rodzajów oprogramowań edukacyjnych od bardzo prostych do bardzo skomplikowanych informatycznie i jakościowo, stojących na bardzo wysokim poziomie – propozycji multimedialnych.
Umiejętność posługiwania się technologią komputerową jest wręcz w obecnym czasie niezbędna. Ułatwia opracowanie materiałów dydaktycznych i pozyskiwanie informacji. Moje umiejętności w tym zakresie pochodzą w głównej części z samokształcenia oraz uczestnictwa w zorganizowanych formach doskonalenia. W związku z realizacją tego zadania wykorzystywałam w pracy zawodowej ukończone formy doskonalenia, które ukończyłam przed stażem.
Wiele czasu poświeciłam na samodoskonalenie w tej dziedzinie poprzez czytanie fachowej literatury oraz poszukiwanie nowinek komputerowych na stronach Internetu.
Dość dobrze posługuję się odpowiednio do swoich zawodowych potrzeb podstawowym oprogramowaniem takim jak:
• edytor tekstu - do opracowania dokumentów,
• edytor graficzny - do opracowania ilustracji,
• arkusz kalkulacyjny - do analizy danych, wykonywania zestawień,
• Power point – do tworzenia i wykorzystywania prezentacji.
Opracowuję dokumenty szkolne, rozkłady materiałów, plany wynikowe, sprawozdania, plany wychowawcze, karty pracy, kryteria ocen, oceny opisowe, karty opisowe, materiały dla uczniów, karty pracy, scenariusze, referaty.
Sporządzam jakościowe i ilościowe analizy ankiet, sprawdzianów. Opracowuję wzory zaproszeń, dyplomów, podziękowań do różnych instytucji, osób fizycznych. Wykonywałam dokumentację związaną z awansem.
Wykorzystuję technologie informacyjną w dostępie do różnych źródeł informacji lokalnych, np. na płytkach , dyskietkach i w Internecie oraz w przetwarzaniu i wykorzystywaniu zgromadzonych informacji do swoich zawodowych celów. Na stronach internetowych np.: WWW.menis.gov.pl, WWW.codn.edu.pl, WWW.szkoła.ney.pl, WWW.profesor.pl, WWW.interklasa.pl, WWW.interszkoła.pl, WWW.eduforum.pl, WWW.eduinfo.pl, WWW.oswiata.org.pl, WWW.e-nauka.com, WWW.literka.pl, WWW.e-szkoła.pl. Wyszukuję potrzebne informacje na temat: problemów wychowawczych dzieci, nauczania zintegrowanego, wychowania przedszkolnego, prawa oświatowego. Często odwiedzam stronę internetową wydawnictwa Nowa Era. Bardzo chętnie wykorzystuje cenne informacje, metody, scenariusze dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczana zintegrowanego. Wykorzystuję program Librus do tworzenia oceny opisowej w formie świadectw końcoworocznych.
Wykorzystuję również komunikacyjne możliwości technologii informacyjnej np. pocztę elektroniczną do rozbudowy własnego warsztatu pracy, w kontaktach z innymi nauczycielami i wydawnictwem - Nowa Era.
Konkluzja
Udział w w/w formach dokształcania wzbogacił moją wiedzę na temat pracy z komputerem. Zdobyta wiedza umożliwiła mi stosowanie jej w praktyce. Rozpoczęłam od samodzielnego tworzenia kart pracy, sprawdzianów, kart oceny opisowej ...