Dodaj publikację
Autor
Adriana Chmielewska-Siwek
Data publikacji
2008-04-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
529

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to przykład jak zbadać relacje interpersonalne w waszej klasie. Wyniki są bardzo wiarygodne i pozwalają zaplanować pracę wychowawczą.
 Pobierz (doc, 35,5 KB)

Podgląd treści


Badanie socjometryczne klasy szkolnej.

I.
Badaniem socjometrycznym została objęta klasa pierwsza w Gimnazjum nr 1 w Gubinie.
Od września 2005r. jestem wychowawczynią tej klasy. Początkowo klasa liczyła 22 uczniów , ale już pod koniec września doszła do klasy jeszcze jedna uczennica z Gimnazjum Sportowego w Gubinie. Od początku wiedziałam , że klasa , którą otrzymałam będzie wymagała z mojej strony wiele pracy. W klasie znalazły się osoby kolejny raz powtarzający klasę pierwszą (Dariusz – 1988r. ,
Anna K. – 1986r.), sprawiające kłopoty wychowawcze ( Mateusz T., Dawid, Kamil K.) jest nawet uczennica rok młodsza od reszty klasy
( Paulina). Uczniowie z mojej klasy pochodzą z różnych środowisk,
są dzieci z rodzin niepełnych, rozbitych, z rodzin patologicznych,
z rodzin o wysokiej stopie życiowej, z rodzin biednych, mieszkające na wsi i w mieście. Już w pierwszym miesiącu nauki okazało się , że największe problemy wychowawcze sprawiają wagarujący uczniowie. Mimo częstych rozmów w obecności pedagoga szkolnego, czasem nawet kuratora sądowego uczniowie ci nadal opuszczają zajęcia dydaktyczne. Próby wysłania kilku do Ośrodków Terapeutycznych zakończyły się niepowodzeniem. Utrudniony jest również kontakt z rodzicami tych uczniów, gdyż nie kontaktują się ze szkołą, nie przychodzą na wezwania , niektórzy nie chcą współpracować z wychowawcą.
Mimo tych problemów i różnic moi uczniowie są bardzo sympatyczni, chętnie wykonują wszelkie polecenia, świetnie organizują klasowe spotkania, uroczystości szkolne.
W klasie znalazły się osoby, którym nauka nie sprawia trudności, szczególnie dziewczęta są ambitne, pracowite dobrze się uczą , są również uczniowie którym trzeba poświęcić więcej pracy, zachęcić a nawet czasem zmusić do nauki , uczestnictwa w zajęciach wyrównawczych.
Najwięcej problemów na lekcjach stwarzał Mateusz T. , ale uczniowie nauczyli się nie reagować na jego zachowanie , wręcz je negowali. Klasa odżyła gdy Mateusz przestał realizować obowiązek szkolny.
Czasem zdarzają się drobne konflikty , ale wypracowaliśmy wspólnie sposoby na ich rozwiązywanie.

II.
Kryterium socjometryczne.

Z kim zamieszkałbyś / zamieszkałabyś na wycieczce do Wrocławia w jednym czteroosobowym pokoju?

III.
Tabela socjometryczna.

IV.
Socjogram kołowy.

Legenda:

- wybór jednostronny
- wybór wzajemny

- wybór niezrozumiały

- chłopiec

- dziewczyna

1,2,3,4,5,6, - liczba wyborów

V.
Interpretacja wyników

Badanie socjometryczne zostało przeprowadzone na godzinie wychowawczej . Badaniu została poddana klasa pierwsza Gimnazjum nr 1 w Gubinie. W badaniu uczestniczyło 18 uczniów,
5 było nieobecnych ( 3 – wagarowiczów , 2 uczennice były chore).
W skład klasy wchodzi 11 chłopców i 12 dziewcząt.

Wśród dziewcząt wyłoniły się trzy liderki Paulina ( 22), Natalia
( 14) i Katarzyna ( 13) , które zostały wybrane przez pięć osób , zaś wśród chłopców niekwestionowanymi liderami są Mateusz D. ( 3), Sławomir ( 5 ) i Grzegorz ( 21 ), których wybrało sześciu ...