Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Prezentowany program opracowany został o podstawy programowe ścieżki edukacyjnej „Edukacja regionalna-dziedzictwo kulturowe w regionie”. Program ten stanowi równocześnie wsparcie dla realizacji celów edukacyjnych w przedmiotach: „Geografia” w gimnazjum oraz wybranych celów w edukacji „Historia i społeczeństwo”.
Celem programu jest:
1. Przybliżenie uczniom gimnazjów znajomości własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, kulturowego i społecznego.
2. Wdrożenie uczniów w pożądany system wartości i kształtowania postaw lokalnego patrioty.
Program uwzględnia stopniowe planowe poszerzanie i pogłębianie wiedzy o regionie zamieszkania ucznia rozpoczynając od miejscowości w której znajduje się szkoła. Obejmuje on także wyróżnienie cech decydujących o odmienności środowiska naturalnego i kulturowego Bieszczadów na tle innych krain geograficznych Polski i prowadzenie badań w rejonie zamieszkania.
Program prowadzi ucznia od świadomego obserwowania i nazywania obiektów, procesów i działalności człowieka w środowisku przyrodniczym, przez kształtowanie wyobrażeń o obiektach i procesach do rozwijania zainteresowań badawczych i świadomego podejmowania badań. Stawia też ucznia w sytuacjach wymagających oceny rzeczy i zjawisk w różnych aspektach.
Na każdym etapie realizacji programu uczeń zdobywa umiejętności:
➢ rejestrowania obserwacji,
➢ zestawiania wyników,
➢ prowadzenia ich analizy,
➢ wnioskowania i planowania zmian.
Cele edukacyjne:
❖ zachęcanie do planowego poszerzania i pogłębiania wiedzy o miejscowości, w której mieszka uczeń,
❖ nawiązywanie kontaktów interpersonalnych celem zebrania informacji
❖ gromadzenie i porządkowanie zebranych informacji,
❖ nauczanie metod i technik pracy związanej z zebraniem informacji i ich opracowaniem,
❖ zastosowanie wiedzy zdobywanej w murach szkoły w praktycznym działaniu,
❖ kolekcjonowanie rzeczy związanych z rejonem zamieszkania np. widokówki, skały, mapy, legendy, piosenki, pamiątki,
❖ nabywanie umiejętności radzenia sobie w różnych życiowych sprawach,
❖ poznanie motywów działań ludzi w różnych sytuacjach życiowych,
❖ dostrzeganie niektórych aspektów ekonomicznych własnej rodziny,
❖ nauczenie się ciekawego i aktywnego spędzania czasu wolnego,
❖ nabranie nawyku zbierania i szanowania pamiątek rodzinnych,
❖ kultywowanie tradycji i zwyczajów regionalnych,
❖ przygotowanie do podjęcia decyzji o wyborze przyszłej szkoły i charakteru pracy,
❖ ocenianie rzeczy i zjawisk w różnych aspektach,
❖ wyrabianie wrażliwości i umiejętności dostrzegania konieczności zmian ułatwiających życie mieszkańcom,
❖ identyfikowanie się z wartościami naturalnymi i kulturowymi regionu,
❖ przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości,
❖ nabywanie umiejętności planowania rozwoju rejonu zamieszkania,
❖ nabywanie umiejętności świadomego promowania rejonu zamieszkania.
Cele wychowawcze :
Uczeń powinien:
1. Dbać o środowisko przyrodnicze we własnym regionie.
2. Podejmować działania na rzecz ochrony środowiska w swoim otoczeniu.
3. Doceniać rolę przyrody w życiu człowieka, być wrażliwym na jej piękno.
4. Umieć krytycznie oceniać działalność człowieka w środowisku geograficznym.
5. Mieć poczucie tożsamości narodowej i regionalnej.
6. Budować miłość do własnego regionu i ojczyzny.
7. Umieć wyrażać postawę ...