Dodaj publikację
Autor
Jadwiga Anna Wojtanowska
Data publikacji
2008-04-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
114

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Krótko przedstawiłam realizację ścieżki regionalnej. Wybrane tematy można realizować na lekcjach geografii, historii, WOS oraz na lekcjach wychowawczych.
 Pobierz (doc, 240,5 KB)

Podgląd treści


UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

Prezentowany program opracowany został o podstawy programowe ścieżki edukacyjnej „Edukacja regionalna-dziedzictwo kulturowe w regionie”. Program ten stanowi równocześnie wsparcie dla realizacji celów edukacyjnych w przedmiotach: „Geografia” w gimnazjum oraz wybranych celów w edukacji „Historia i społeczeństwo”.

Celem programu jest:

1. Przybliżenie uczniom gimnazjów znajomości własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, kulturowego i społecznego.
2. Wdrożenie uczniów w pożądany system wartości i kształtowania postaw lokalnego patrioty.
Program uwzględnia stopniowe planowe poszerzanie i pogłębianie wiedzy o regionie zamieszkania ucznia rozpoczynając od miejscowości w której znajduje się szkoła. Obejmuje on także wyróżnienie cech decydujących o odmienności środowiska naturalnego i kulturowego Bieszczadów na tle innych krain geograficznych Polski i prowadzenie badań w rejonie zamieszkania.
Program prowadzi ucznia od świadomego obserwowania i nazywania obiektów, procesów i działalności człowieka w środowisku przyrodniczym, przez kształtowanie wyobrażeń o obiektach i procesach do rozwijania zainteresowań badawczych i świadomego podejmowania badań. Stawia też ucznia w sytuacjach wymagających oceny rzeczy i zjawisk w różnych aspektach.

Na każdym etapie realizacji programu uczeń zdobywa umiejętności:

➢ rejestrowania obserwacji,
➢ zestawiania wyników,
➢ prowadzenia ich analizy,
➢ wnioskowania i planowania zmian.

Cele edukacyjne:

❖ zachęcanie do planowego poszerzania i pogłębiania wiedzy o miejscowości, w której mieszka uczeń,
❖ nawiązywanie kontaktów interpersonalnych celem zebrania informacji
❖ gromadzenie i porządkowanie zebranych informacji,
❖ nauczanie metod i technik pracy związanej z zebraniem informacji i ich opracowaniem,
❖ zastosowanie wiedzy zdobywanej w murach szkoły w praktycznym działaniu,
❖ kolekcjonowanie rzeczy związanych z rejonem zamieszkania np. widokówki, skały, mapy, legendy, piosenki, pamiątki,
❖ nabywanie umiejętności radzenia sobie w różnych życiowych sprawach,
❖ poznanie motywów działań ludzi w różnych sytuacjach życiowych,
❖ dostrzeganie niektórych aspektów ekonomicznych własnej rodziny,
❖ nauczenie się ciekawego i aktywnego spędzania czasu wolnego,
❖ nabranie nawyku zbierania i szanowania pamiątek rodzinnych,
❖ kultywowanie tradycji i zwyczajów regionalnych,
❖ przygotowanie do podjęcia decyzji o wyborze przyszłej szkoły i charakteru pracy,
❖ ocenianie rzeczy i zjawisk w różnych aspektach,
❖ wyrabianie wrażliwości i umiejętności dostrzegania konieczności zmian ułatwiających życie mieszkańcom,
❖ identyfikowanie się z wartościami naturalnymi i kulturowymi regionu,
❖ przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości,
❖ nabywanie umiejętności planowania rozwoju rejonu zamieszkania,
❖ nabywanie umiejętności świadomego promowania rejonu zamieszkania.

Cele wychowawcze :

Uczeń powinien:

1. Dbać o środowisko przyrodnicze we własnym regionie.
2. Podejmować działania na rzecz ochrony środowiska w swoim otoczeniu.
3. Doceniać rolę przyrody w życiu człowieka, być wrażliwym na jej piękno.
4. Umieć krytycznie oceniać działalność człowieka w środowisku geograficznym.
5. Mieć poczucie tożsamości narodowej i regionalnej.
6. Budować miłość do własnego regionu i ojczyzny.
7. Umieć wyrażać postawę ...