Dodaj publikację
Autor
Monika Królak
Data publikacji
2008-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
110

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program Preorientacji Zawodowej przeznaczony jest dla III klas gimnazjum do realizacji na lekcjach wiedzy o społeczeństwie i godzinach wychowawczych.
 Pobierz (doc, 102,0 KB)

Podgląd treści


SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA
I WYCHOWANIA

· Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami,
· Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa),
· Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania,
· Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości
w aspekcie wyboru zawodu,
· Dostarczanie informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy,
o systemie szkolnictwa ponadgimnazjalnego,
· Usprawnianie i rozwijanie umiejętności manualnych,
· Rozwijanie zainteresowań technicznych,
· Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania,
· Wyrabianie poczucia gospodarności i oszczędności materiałowej,
· Kształtowanie szacunku do pracy,
· Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIECIA UCZNIÓW.

Za dobrze przygotowanego do wyboru zawodu i szkoły uważa się ucznia, który:
1. posiada ogólną orientację zawodową, tj.:
· zna zawody reprezentujące różne rodzaje pracy i rozumie, jakie zadania, obowiązki, czynności składają się na pracę w tych zawodach;
· zna sposoby uzyskania tych zawodów oraz perspektywy i możliwości w tych zawodach;
· zna potrzeby gospodarcze regionu i kraju, i wynikające z nich zapotrzebowanie na różne grupy zawodów;
2. ocenia zawody jako warte bądź niewarte wyboru kierując się tym, czy byłyby one dla niego odpowiednie czy nie (ze względu na jego umiejętności, sprawności, główne cechy charakteru, zainteresowania);
3. zna przesłanki, na których powinno się oprzeć decyzję zawodową, tzn. wie że przy jej podejmowaniu uwzględnić należy swój stan fizyczny, umiejętności, zainteresowania, główne cechy charakteru, społeczne zapotrzebowanie na określony rodzaj pracy zawodowej;
4. ma orientację zawodową w obrębie zawodów przez siebie preferowanych, tj.: wie , na czym polega praca w tych zawodach, jakie czynności i działania na nią się składają, w jakich warunkach ta praca się odbywa, jak wygląda typowy dzień pracy;
5. ma wiedzę o sobie, o własnej przydatności zawodowej, tj.: zna swój stan zdrowia, główne wady i zalety organizmu, uświadamia sobie co lubi a czego nie lubi robić, co umie a czego nie umie robić, co osiąga łatwo a czego osiągnąć nie potrafi;
6. ma ukształtowane zainteresowania zawodowe, tj.: z własnej inicjatywy poszukuje, zdobywa i gromadzi wiedzę związaną z określonym rodzajem działalności zawodowej, chętnie podejmuje pewien typ działań zbliżonych do „zawodowych” i lubi je wykonywać;
7. ma ogólną orientację szkolną, tj.: zna możliwości kształcenia ponadgimnazjalnego w swojej miejscowości i powiecie (rodzaje szkół i ich dostępność);
8. ma wykształcone cechy dobrego pracownika, takie, jak: obowiązkowość, systematyczność, wytrwałość w pracy, poczucie odpowiedzialności za podjętą pracę, dbałość o narzędzia pracy, oszczędność materiału, gospodarność, dbałość o porządek i czystość w miejscu pracy, umiejętność dobrego organizowania pracy własnej, umiejętność współpracy;
9. ma pozytywny stosunek wobec pracy jako wartości, tj.: uznaje potrzebę pracy, widzi możliwość ...