Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr EWA MALINOWSKA
SCENARIUSZ GODZINY Z WYCHOWAWCĄ W KLASIE VI
Temat: Stres. Jak sobie radzić z emocjami?
Cele lekcji;
• kształcenie umiejętności nazywania i rozumienia pojęć; emocje, stres
• dostarczanie informacji dotyczących zachowania w sytuacjach emocjonalnych
• uświadamianie uczniom roli uczuć w życiu człowieka
• kształcenie umiejętności wyrażania nastroju poprzez mimikę, gęsty
• oswojenie uczniów z pojęciem i zjawiskiem stresu
• uświadamianie możliwości radzenia sobie ze „złymi” emocjami
• ukazanie sposobów wpływania na emocjonalność człowieka
Cele operacyjne;
Uczeń:
✓ potrafi nazwać swoje emocje
✓ rozumie znaczenie emocjonalności człowieka
✓ jest ufny i otwarty wobec grupy
✓ wyjaśnia pojęcia i zwroty frazeologiczne związane z emocjami
✓ określa uczucia przyjemne (pozytywne) i nieprzyjemne (negatywne)
✓ zna sposoby radzenia sobie ze stresem
Metody:
o aktywizujące (rundka, burza mózgów, dyskusja, scenki dramowe)
o słowne (pogadanka, rozmowa)
o praktycznego działania
o problemowa
Formy pracy:
- praca indywidualna jednolita
- praca grupowa zróżnicowana
- praca zbiorowa
Środki dydaktyczne:
▪ karta pracy
▪ plansze z pojęciami
▪ plakat informacyjny „W jakich sytuacjach czujesz się dobrze?”
Przebieg zajęć
1. Rundka – Jak się dziś czuję?
Uczniowie otrzymują kartki z narysowanymi twarzami odzwierciedlającymi różne emocje. Kolejno określają swoje emocje i uzasadniają dany stan kończąc zdanie;
Jestem szczęśliwy, bo ………………. Jestem zły, bo……………………
2. Rozmowa na temat emocjonalności człowieka.
Próba odpowiedzi na pytania;
- Czym są emocje?
Sprawdzenie trafności ujęcia znaczenia wyrazu emocje z informacją zawartą w słowniku języka polskiego. Powieszenie na tablicy definicji pojęcia.
Emocje – silne przeżycie uczuciowe, wzruszenie, wzbudzenie, przejecie się
czymś
- Czy emocje możemy pogrupować, podzielić na kategorie?
Wspólne ustalenie podziału na emocje przyjemne (pozytywne)
i nieprzyjemne (negatywne).
3. „Lista uczuć” – uzupełnianie karty pracy .
Uczniowie otrzymują kartę pracy, w której umieszczone są różne rodzaje uczuć. Należy postawić przy uczuciu, które uważa się za przyjemne +, a jeśli uzna się za nieprzyjemne -.
|Lista uczuć | |
|miłość |+ |
|nienawiść |- |
|smutek |- |
|radość |+ |
|strach |- |
|lęk |- |
|gniew |- |
|zaradność |+ |
|życzliwość |+ |
|złość |- |
|zadowolenie |+ |
|wrogość |- |
|rozpacz |- |
|przyjemność |+ |
|przyjaźń |+ |
4. Odczytanie wyników pracy.
Uczniowie mówią o sytuacjach, w których doświadczają poszczególnych uczuć.
5. Ustalenie znaczenia zwrotów i wyrażeń z zastosowaniem negatywnych emocji.
Dojście do wniosku, że częściej towarzyszą człowiekowi nieprzyjemne emocje.
Ustalenie znaczenia zwrotów – wskazanie na słownik frazeologiczny.
Podanie przykładów sytuacji emocjonalnych.
pogrążać się w smutku
tracić rozum z rozpaczy
być sparaliżowanym strachem
wpadać we wściekłość
umierać z niepokoju
6. Pogadanka na temat stresu.
Każdy z nas doświadczył w różnych sytuacjach; strachu, leku, smutku, wściekłości, niepokoju czy smutku. Zastanówmy się – Co czuje osoba będąca w takim stanie?
Jest niespokojna, pozbawiona siły, apatyczna, lękliwa, brak jej koncentracji. Jak można nazwać opisany stan? Zawieszenie definicji stresu.
Stres – to psychiczna lub fizjologiczna reakcja organizmu ...