Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Joanna Lech
„ Metoda projektu.”
Pabianice, 29 IV 2008 rok
METODA PROJEKTU
Spośród wielu metod aktywizujących, na szczególną uwagę w nauczaniu języków obcych zwraca metoda „ Projektu ”, którą realizuję w mojej pracy dydaktyczno – wychowawczej aktywizując wychowanków do nauki języka.
Moi uczniowie bardzo chętnie pracują tą metodą, wykazując możliwości twórczego dzialania, realizowania własnych pomysłów i współpracy w grupie.
W związku z powyższym chciałabym bliżej ją zaprezentować.
Metoda Projektu
Jest to współczesna metoda praktyczna charakteryzująca się:
❖ samodzielnym planowaniem przez uczniów,
❖ zerwaniem z dominacją nauczyciela,
❖ uczeniem się poprzez rozwiązywanie problemów,
❖ zdobywaniem wiedzy i jednoczesnym jej wykorzystaniem w praktyce.
Metoda projektu przebiega w pięciu fazach:
1. Zainicjowanie projektu.
Uczestnikami tej fazy może być nauczyciel, rodzice lub inne osoby. Należy wysunąć zrealizowanie jakiegoś przedsięwzięcia np.: wystawienie sztuki itp. W tej fazie tworzy się sytuację otwartą na wiele możliwości.
Nauczyciel może wykorzystać wiele technik np.: burza mózgów i inne.
2. Rozważenie propozycji projektów.
W tej fazie uzgadnia się sprawy formalne, najczęściej w formie dyskusji. Ustala się reguły, potem następuje dyskusja. Rozważa się za i przeciw. Ta faza składa się z dwóch etapów, pełniących trzy funkcje: komunikacyjną, motywacyjną i dyskusyjną. Dyskusja kończy się wybraniem jednej inicjatywy i naszkicowaniem sposobu jej realizacji.
3. Wspólne opracowanie planu projektu.
Uczestnicy ustalają szczegółowo co jest do zrobienia, jakie środki oraz materiał będą potrzebne, kto i za co będzie odpowiedzialny, ile czasu przeznaczają do realizacji projektu, na czyją pomoc mogą liczyć uczestnicy projektu, jak rozstrzygać ewentualne konflikty itp.
4. Wykonanie projektu.
Uczestnicy wykonują wcześniej opracowany plan działania. Na tym polu można wykorzystać różne formy pracy indywidualnej, parami, pracę zbiorową lub zespołową. Ze względu na czas przeznaczony na wykonanie projektu wyróżniamy: projekt mały (kilka godzin), średni (kilka dni) oraz projekt duży (miesiąc lub nawet rok).
5. Ukończenie projektu.
Istnieją trzy sposoby ukończenia pracy nad projektem:
a) powstał zamierzony projekt,
b) mimo formalnego zakończenia projektu, działalność może być
kontynuowana,
c) mimo, że projektu nie zrealizowano, osiągnięte wyniki porównuje się z zamierzonymi.
We wszystkich fazach realizacji tej metody wyróżnia się kilka rodzajów działań:
1) Organizacja wypraw.
Jest to forma poszukiwań, badań i przeżywania przygód. Odchodzenie od wycieczek klasowych na koszt wypraw zawierających elementy przygody oraz dążenia do osiągnięcia określonego celu, np.: zajęcia w muzeach, zajęcia poszukiwawcze.
2) Projektowanie i budowanie wystawy.
Jest to forma prezentacji efektów działań projektowych, gdzie dzieci wspólnie opracowują plan wystawy, dzielą się zadaniami i prezentują swe dokonania.
3) Tworzenie muzeum.
Tworzenie zbioru problemowego, kształtowanie formy odpowiedzi na wcześniej przygotowane pytania.
4) Projekty badawcze ...