Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ewaslus, 2009-09-24
Bardzo rzeczowo przygotowany scenariusz. Zadania ciekawe, chętnie skorzystam na swoich lekcjach. Pozdrawiam Ewa
Lidia Pawelak Opatów, 4 marca 2008 r.
nauczyciel informatyki
Gimnazjum w Opatowie
42-152 Opatów
ul. Szkolna 5
tel. (034) 319-61-09
15-latek obraca kapitałem
– czyli proste rozwiązania
trudnych problemów
Przygotowując swoich uczniów do aktywnego i odpowiedzialnego życia, kształtuję w nich świadomość ekonomiczną. Analizy finansowe przeprowadzane na lekcjach informatyki służą rozwijaniu postaw przedsiębiorczych i skutkują trafnymi wyborami podczas transakcji bankowych.
Gimnazjaliści wszystkie finansowe symulacje przeprowadzają w arkuszu kalkulacyjnym. Program ten stanowi doskonałe narzędzie do wykonywania operacji na różnego rodzaju danych oraz analizy powiązań między danymi. Daje możliwość łatwego analizowania wskaźników ekonomicznych. Uczeń sam może wybrać korzystniejszą ofertę lokaty bankowej, zwróci uwagę podczas brania kredytu na wszystkie jego koszty. Decydując się na płacenie rat, musi wiedzieć, ile pieniędzy weźmie za tę usługę bank. W arkuszu możemy precyzyjnie wyliczyć wysokość każdej raty kredytu i ewentualne kwoty dodatkowych prowizji bankowych. Poznając rzeczywisty koszt pożyczki można podjąć decyzję o podpisaniu umowy z bankiem
W ramach zajęć pozalekcyjnych już po raz kolejny biorę z moimi uczniami udział w grze inwestycyjnej, w której każdy zespół uczniów rozporządza powierzonymi mu wirtualnymi pieniędzmi i uczy się jak praktycznie nimi zarządzać. Organizatorami tego przedsięwzięcia są Narodowy Bank Polski, Fundacja Kronenberga, Gazeta Wyborcza oraz Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości. W konkursie uczestniczy co roku około 90 uczniów Gimnazjum w Opatowie. Wirtualne 100 000 zł mogą ulokować w banku, kupić obligacje o zmiennym lub stałym oprocentowaniu, akcje spółek giełdowych, a także waluty, złoto i jednostki funduszy inwestycyjnych.
Moi uczniowie inwestują z różnym skutkiem, w jednym tygodniu osiągają zysk, w innym stratę, ale najważniejsze dla mnie jest prawidłowe analizowanie wykresów emisyjnych spółek giełdowych, umiejętność wypełniania formularzy inwestycyjnych i obsługa kont internetowych.
Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczą w „lekcjach ekonomicznych” widząc praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w codziennym życiu. Edukacja finansowa spowoduje, że nie będą się bali założyć własnego biznesu i podejmą ryzyko inwestowania. Samodzielność w podejmowaniu i prezentowaniu własnych decyzji finansowych będzie niezbędna każdemu w dorosłym życiu.
Scenariusz lekcji informatyki w klasie II gimnazjum
Temat: Arkusz kalkulacyjny w zastosowaniach ekonomicznych
1. Cele lekcji
a) Po zrealizowaniu lekcji uczeń będzie wiedział
▪ w jakich sytuacjach korzystać z arkusza kalkulacyjnego
▪ jak wykorzystywać arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania problemów z życia codziennego.
▪ jak sformatować komórki arkusza
▪ jak wykorzystać arkusz do wykonywania obliczeń
b) Po zrealizowaniu lekcji uczeń będzie potrafił
▪ podać przykłady problemów, do rozwiązywania których można użyć arkusza kalkulacyjnego
▪ zaplanować wygląd arkusza kalkulacyjnego, aby ułatwić sobie wykonywanie obliczeń
▪ wprowadzać do arkusza podstawowe typy danych
▪ zastosować właściwe funkcje do wykonywania obliczeń
▪ wyszukiwać stron zawierających ...