Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INICJACJA SEKSUALNA MŁODZIEŻY.
ODZWIERCIEDLENIE PROBLEMU W WYBRANEJ LITERATURZE I CZASOPISMACH MŁODZIEŻOWYCH.
MAGDALENA RADWAŃSKA
Spis treści
strona
Wstęp 2
1) Przypisy 4
Rozdział I :
Problem inicjacji seksualnej poruszany na łamach wybranej
literatury młodzieżowej 5
1) Czym jest inicjacja seksualna ? 5
2) Kiedy polska młodzież przechodzi inicjację seksualną ? 6
3) Przyczyny i okoliczności podejmowania pierwszych
kontaktów seksualnych 8
4) Możliwe następstwa zbyt wczesnej inicjacji seksualnej 10
5) Przypisy 12
Rozdział II :
Problem inicjacji seksualnej poruszany na łamach wybranej
prasy młodzieżowej 14
1) Dostępność czasopism 14
2) „Cogito” 14
3) „Victor Gimnazjalista” 15
4) „Jestem” 16
5) „Twist”, „Bravo”, „Dziewczyna” 17
6) Zagrożenia 19
7) Przypisy 20
Zakończenie 21
1) Przypisy 24
Bibliografia 25
WSTĘP
Każdy człowiek rodzi się jako istota seksualna. Rzadko jednak my rodzice głębiej się nad tym zastanawiamy. Cieszymy się, że urodził się nam syn albo córka (idealna sytuacja jest wtedy, kiedy doczekamy się „wymarzonego” potomka), ale nie zastanawiamy się nad konsekwencjami zaistniałej sytuacji. Od samego początku będziemy jednak inaczej traktowali chłopca, a inaczej dziewczynkę. Dla chłopca odpowiednie będą śpioszki w kolorze niebieskim. Dziewczynkę ubierzemy w kolor różowy. Chłopcu na pierwsze urodziny kupimy samochód, dziewczynce – wózek z lalką. Innych zachowań oczekujemy od chłopca, a innych od dziewczynki. Chłopiec musi umieć walczyć o swoje racje, dziewczynka ma być bardzo uległa. Przykłady można by mnożyć. Wniosek jest prosty. Od momentu urodzin, często podświadomie, wychowujemy dzieci w aspekcie ich płciowości. Mówimy mój dzielny synku, albo moja śliczna, grzeczna córeczko. Dziecko może wówczas zapytać: dlaczego mam być dzielny ?, dlaczego mam być grzeczna ? To są pytania, na które dorośli jeszcze chętnie odpowiadają. Nie czują przy tym zakłopotania. Trochę później nastąpi era „trudnych” pytań. Takich, których najchętniej dorośli nie chcieliby usłyszeć, nie mówiąc już o udzieleniu na nie odpowiedzi. Kiedy nastąpi owo „później” ?
Do trzeciego roku życia dziecko pozostaje w silnych związkach uczuciowych z rodzicami. Jest zainteresowane tylko sobą. Towarzystwo innych dzieci nie jest mu jeszcze potrzebne. Nieco później rośnie zainteresowanie rówieśnikami. Wspólne zabawy są nowym fascynującym doświadczeniem. Nieważna jest wtedy płeć współtowarzyszy zabaw. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że zabawy w tym okresie są uniwersalne. Sytuacja zmienia się, gdy dziecko idzie do szkoły. W wieku 7 – 10 lat tak chłopcy jak i dziewczynki zaczynają bardziej cenić towarzystwo własnej płci. Bawią się jeszcze wspólnie, ale wyraźnie wolą zabawy w grupach jednopłciowych. Sytuacja radykalnie się zmienia u dzieci ok. 12 roku życia. [1]
Chłopcy i dziewczynki zaczynają odnosić się do siebie wręcz z niechęcią. Następuje silny okres ...