Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V.
TEMAT: Kolorowe liście jesienne
Cele operacyjne:
-poznanie sposobów wzbogacania słownictwa związanego z opisem przyrody-liścia
-poznanie odcieni podstawowych kolorów
- kształcenie umiejętności tworzenia przymiotników od rzeczowników, kształcenie umiejętności rozróżniania kolorów
- dbanie o estetykę pracy
Formy pracy: praca grupowa, zbiorowa, indywidualna
Metody pracy: poszukująca, ćwiczeń praktycznych
Pomoce naukowe: podręcznik M. Nagajowej „Słowa zwykłe i niezwykłe”, okazy liści, karteczki ze zdaniami, magnesy.
TOK LEKCJI
Część wstępna (15 minut)
Na lekcję dzieci przyniosły kolorowe liście różnych drzew.
Odsłonięcie tablicy z wyrazami oznaczającymi kolory.
Czerwony, purpurowy, bordo, czerwono-zielony, żółtawy, jasnożółty, oliwkowy, ciemnozielony, rdzawy, rdzawo żółty, złocisty, zielono-żółty
Podział klasy na trzy grupy.
Pytania skierowane do wszystkich uczniów:
N: -Do jakich części mowy zaliczamy wyrazy napisane na tablicy?
U:- do przymiotników
N:- Co oznaczają te przymiotniki?
U:- Przymiotniki napisane na tablicy oznaczają kolory.
N:- Jakie podstawowe kolory wyróżniamy wśród napisanych na tablicy?
U:- Czerwony, żółty, zielony, brązowy.
N:- A jakie kolory oznaczają inne przymiotniki?
U:- Inne przymiotniki oznaczają podane kolory o różnych odcieniach.
Wybór kapitana drużyny i podanie zasad zabawy.
Na wskazany przez ucznia przymiotnik inni podnoszą liść w takim kolorze. Potem drużyna przeciwna podaje przymiotnik a uczniowie zgadują i podnoszą liście o odpowiednich kolorach.
(Zabawa trwa około 7-10 minut, a po zakończeniu zwycięska drużyna układa bukiet z kolorowych liści.)
Pytania skierowane do uczniów:
N:- Co przynieśliście do klasy?
U:- Liście
N:- Jakie są liście? Określcie je przymiotnikami.
U:- jesienne, piękne, kolorowe, przepiękne
Układanie i zapisanie tematu lekcji na tablicy i do zeszytów : Kolorowe liście jesienne.
Część zasadnicza
Wykonywanie ćwiczenia, które polega na podawaniu odcieni kolorów podstawowych. Praca ze „Słownikiem wyrazów bliskoznacznych”.
Czerwony – malinowy, amarant
Biały – śnieżny, kości słoniowej
Brązowy – rdzawy, bury ( 10 minut)
Pisemne wykonanie ćwiczenia.
Utwórz przymiotniki pokrewne do podanych rzeczowników, a potem przymiotniki bliskoznaczne do utworzonych - praca ze „Słownikiem wyrazów bliskoznacznych”.
oliwka – oliwkowy – żółtawozielony
miedź – miedziany – rudy
szmaragd – szmaragdowy – zielony
rubin – rubinowy – czerwony (5 – 8 minut)
Wykonanie ćwiczenia z podręcznika
Do każdego przymiotnika dodaj pokrewny rzeczownik nazywający kolor oraz czasownik informujący o kolorze.
biały – biel – bieleć,
szary – szarość – szarzeć,
purpurowy – purpura – purpurowieć,
brązowy – brąz – brązowieć,
czerwony – czerwień – czerwienieć,
żółty – żółtość – żółknąć (10 minut)
Przyczepienie na tablicy karteczek ze zdaniami:
Jedna strona jabłka czerwieni się od słońca.
Korona kasztana brązowieje w jesieni.
Liście brzozy już się żółcą.
Wykonanie ćwiczenia.
Polecenie: Przekształć zdania, zastępując czasownik pokrewnym przymiotnikiem oznaczającym kolor.
Jedna strona jabłka jest czerwona od słońca.
korona kasztana w jesieni staje się brązowa.
Liście brzozy stały się żółte.
Wybieranie ...