Dodaj publikację
Autor
Marzena Szczurowska
Data publikacji
2008-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
135

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji do języka polskiego, do przeprowadzenia w szkole podstawowej. Temat: Rzeczownikowe formy przymiotnika.
 Pobierz (docx, 15,3 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji języka polskiego

TEMAT: Rzeczownikowe formy przymiotnika.

Cele:- poznanie rzeczownikowych form przymiotników i ich funkcji składniowej

- kształcenie umiejętności użycia rzeczownikowych form przymiotnika w zdaniu

- angażowanie uczniów do aktywnego udziału w lekcji

Formy pracy: praca indywidualna, praca zbiorowa

Metody: poszukujące

Tok lekcji

Ogniwo wstępne (5 minut)

Sprawdzenie pracy domowej (Pracą domową były ćwiczenia dotyczące powtórzenia wiadomości o przymiotniku.

Wprowadzenie w tematykę i uświadomienie uczniom celu lekcji.

Ogniwo główne (30 minut)

Odsłonięcie wcześniej zapisanych zdań na tablicy.

W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH.

JANEK CHOROWAŁ, ALE JEST JUŻ ZDRÓW.

Porównanie form wyróżnionych w zdaniach przymiotników.

Próba odpowiedzi na następujące pytania:

Czym różnią się te formy?

Czy w drugim zdaniu możemy użyc formy występujące w zdaniu pierwszym?

Czy w pierwszym zdaniu możemy użyć formy występującej w zdaniu drugim?

W jakiej funkcji składniowej wystapił wyraz „zdrów”?

Uświadomienie uczniom, że niektóre przymiotniki obok form mianownika liczby pojedynczej rodzaju męskiego z końcówką -y, np. wesoły, zdrowy, pełny, pewny mają też formy pozbawione końcówki: wesół, zdrów, pełen, pewien. tylko w takiej formie występują przymiotniki: rad, wart. Krótsze formy mają podobne końcówki do końcówek rzeczowników i nazywamy je rzeczownikowymi formami przymiotników.

Zapisanie tematu lekcji.

Przepisanie zdań z tablicy.

Podział klasy na 2 grupy. wykonywanie ćwiczenia:

Podkreśl rzeczownikowe formy przymiotników i zastosuj je w zdaniach. W jakiej funkcji składniowej występują wesoły, wesół, zdrowy, zdrów, winny, winien, gotowy, gotów

I grupa układa zdania z krótszymi formami.

II grupa układa zdania z dłuższymi formami.

I grupa

W pierwszej ławce siedzi wesoły uczeń.

Tylko zdrowe dzieci biorą udział w zawodach sportowych.

winni uczniowie zostali ukarani.

Mama przyniosła babci gotowy obiad

II grupa

Bądź zawsze zdrów.

on jest zdrów jak ryba.

Adam jest winien koledze 10 zł.

On jest gotów do działania.

Analizowanie ćwiczenia. Określanie funkcji składniowej form krótszych i dłuższych.

Zapisanie zdań i wniosku wynikającego z powyższego ćwiczenia.

Rzeczownikowe formy przymiotników (krótsze formy) występują tylko jako orzeczniki i nie mogą być przydawkami.

a) Rozdanie uczniom kartek z ćwiczeniem.

W wykropkowane miejsca wpisz dłuższe lub krótsze (rzeczownikowe) formy podanych obok przymiotników.

......................... jak ryba.

W zdrowym ciele .......................... duch.

To ............................ mężczyzna.

Bądź .............................. ! zdrowy – zdrów

Czy jesteś tego ............................. ?

............................... swego.

............................... siebie. pewien – pewny

Przekonamy się, ile jesteś ..................................... .

Jestem ..............................., że do mnie napiszesz.

Czy jesteś ............................ z ostatniej wycieczki? rad, wart, kontent (zadowolony)

Nie jesteś jej ............................ .

Czy on jest naprawdę ................................... zaufania? godzien – godny

Mieli ..................... ręce roboty.

Piotr to ktoś .......................... twórczego zapału.

Jestem ................................. winy.

Obejrzałem film „Kapelusz ................................ deszczu”.

Zapanowała atmosfera ............................... napięcia.

Jesteś .......................... energii. pełny – pełen

b) Analizowanie ćwiczenia. Określanie funkcji ...