Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Marzena Nowak Kielce
MODEL WSPÓŁCZESNEJ RODZINY JAKO PODSTAWOWE ŚRODOWISKO
WYCHOWAWCZE.
Podejmując próbę scharakteryzowania współczesnej polskiej rodziny, dążymy przede
wszystkim do określenia wielorakich aspektów jej funkcjonowania. Rodzina, bowiem podlega
ciągłym zmianom. Kondycja rodziny, jej funkcjonowanie uzależnione są od przemian
dokonujących się w naszym społeczeństwie. Rodzina jako podstawowe środowisko
wychowawcze stanowi źródło tendencji i procesów społecznych, które w perspektywie będą
decydowały o wizerunku społeczeństwa naszego kraju.
Spośród wielu czynników powodujących sytuacje kryzysowe we współczesnych
rodzinach należy wymienić: standard życia materialnego, nietrwałość rodziny,
nieodpowiednie funkcjonowanie rodziny niepełnej i zrekonstruowanej, niska świadomość
wychowawcza rodziców oraz dezorganizacja wychowawcza. Istotne wskaźniki określające
dezorganizację życia rodzinnego to: osłabienie więzi uczuciowej między członkami rodziny,
coraz większy stopień utraty poczucia przynależności, eliminowanie sfer emocjonalnych w
rodzinie na korzyść rzeczowych - materialnych wartości.
Mimo tych zagrożeń i sytuacji kryzysowych, z jakimi spotyka się polska rodzina,
badania współczesnych socjologów, pedagogów wskazują, że dla społeczeństwa polskiego
rodzina stanowi wartość samą w sobie, natomiast dla kobiet rodzina jest najwyższą wartością.
Wynika to z stąd, iż stanowi ona małą grupę społeczną, w której jej członkowie czują się
bezpiecznie, bez wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń. Intymne więzi uczuciowe w grupie
rodzinnej, bezpośredniość oddziaływań, poczucie przynależności i wzajemnej miłości
kształtują środowisko spokoju wewnętrznego, bezpieczeństwa, wolności od zewnętrznych
stresów.
Dokonujące się zmiany ustrojowe w naszym społeczeństwie mają wpływ na
przemiany struktury, funkcji oraz zadań wychowawczych współczesnych rodzin. Środowisko
rodzinne nie jest w stanie nadążyć za transformacją, stąd też występują trudności
wychowawcze z dziećmi, rozluźnienie więzów emocjonalnych w rodzinie, a nawet patologia
wewnątrzrodzinna. Treść i poziom kultury pedagogicznej rodziców uzależnione są w
mniejszym stopniu od warunków społeczno-gospodarczych naszego kraju, w większym
natomiast od stopnia wykształcenia rodziców, kultury, struktury zawodowej i środowiska
zamieszkania rodziców. Wrażliwość rodziców na potrzeby społeczne, psychiczne, na sytuacje
wychowawcze; świadomość wychowawcza i postawy rodzicielskie mają wpływ na
kształtowanie osobowości dziecka.1
Przez lata ukształtował się w Polsce tradycyjny model rodziny, charakteryzujący się
rygorystycznie przestrzeganym podziałem czynności między mężczyzną a kobietą, mężem i
żoną. Według tego podziału mężczyzna jest odpowiedzialny za materialny byt rodziny,
natomiast kobiecie przypisane zostało zajmowanie się domem i wychowanie dzieci. Z.
Tyszka2 dowodzi, że podstawą partnerstwa w małżeństwie jest równomierne rozłożenie
obowiązków rodzinnych, równomierny dostęp do wewnątrzrodzinnej wiedzy oraz równe
uprawnienia małżonków dotyczące życia poza rodziną. Ograniczenie pojęcia partnerstwa w
rodzinie do „ sprawiedliwego" podziału obowiązków wydaje się nieporozumieniem.
Eksponuje się, bowiem w ten sposób jedynie formalną instytucjonalność rodziny.
Tymczasem umiejętność komunikowania się, współdziałania ze sobą jest bardziej
istotna w rodzinie, niż podział wykonywanych obowiązków ...