Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Szemraj-Poborska
Data publikacji
2008-05-07
Średnia ocena
5,00
Pobrań
109

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jak organizować czas pracy i wypoczynku dziecku. Praca domowa dziecka w godnych warunkach.
 Pobierz (doc, 29,5 KB)

Podgląd treści


ORGANIZACJA CZASU DZIECKA

opracowała: Małgorzata Szemraj-Poborska
Powrót ze szkoły w wielu przypadkach wygląda tak samo. Dziecko po wielogodzinnych zajęciach w szkole, w domu najchętniej włącza gry wideo, komputer lub telewizor, wychodzi na podwórko i wcale nie ma ochoty siadać do lekcji. Rodzic, wracający zmęczony z pracy, może mieć nadzieję, że tym razem na pytanie - Lekcje odrobione? otrzyma odpowiedź, że już dawno. Może mieć nadzieję, ale zazwyczaj na nadziei się kończy.
Często rodzice bagatelizują sprawy związane ze szkołą, tłumacząc małe zainteresowanie brakiem czasu, przepracowaniem, pozostawiając z problemem dziecko często niepotrafiące sobie z nim poradzić. Dziecko stopniowo nabiera lekceważącego stosunku do szkoły, przy "cichej aprobacie" rodziców.
W początkowych latach nauki szkolnej dziecko nie ma jeszcze nawyku uczenia się samodzielnie. Do takiej pracy trzeba je stopniowo przygotować.
A w jaki sposób rodzice mogą wspomagać szkołę w realizacji tych zamierzeń? W jaki sposób wdrażać dziecko do systematycznego spełniania obowiązków szkolnych, w tym do utrwalania nabytych wiadomości i umiejętności?
Dzieci na ogół chętnie przychodzą do szkoły i z zapałem zabierają się do nauki. Czasem dziecko "zagapi się" lub zamyśli i może nie wiedzieć albo zapomnieć co miało przynieść na następny dzień do szkoły, co miało przygotować lub zrobić.
Nie wolno bagatelizować pierwszych sygnałów nieobowiązkowości.
Jeśli rodzice przyjmują te sygnały z pobłażliwością, zlekceważą je lub przejdą do porządku dziennego, to taka postawa może doprowadzić do tego, że nasz "zapominalski" zacznie coraz bardziej i coraz częściej zaniedbywać swoje obowiązki. Jeśli zaś będziemy krzyczeć na dziecko i surowo je karać, postąpimy jeszcze gorzej.
Do należytego wypełniania obowiązków trzeba przyzwyczaić dziecko od najmłodszych lat.
Dobrze byłoby przyzwyczajać dziecko do dobrej organizacji pracy i do wykonywania samodzielnej pracy w określonym czasie.
Według powszechnie uznawanych opinii popartych eksperymentami lekarzy higienistów, najlepiej umysłowo pracuje się rano od 8 do 11, zaś po południu od godziny 14 do 17. Dziecko nie powinno uczyć się zbyt późno - w żadnym przypadku po godzinie 20, gdyż nie może ono tracić cennych dla jego zdrowia godzin snu. Uczniowie powinni spać 10 do 12 godzin na dobę.
Do rodziców należy regulowanie proporcji między czasem spędzonym na zabawie, a innymi obowiązkami dziecka.
W czasie odrabiania pracy domowej, powinniśmy zawsze być gdzieś w pobliżu i dyskretnie obserwować prace dziecka, czuwając nad prawidłowym przebiegiem odrabiania lekcji. Nie jest wskazane pozostawiać dziecko samemu sobie, ani też wtrącanie się do jego pracy, wystarczy nasza kontrola odrobionych lekcji.
Dziecko musi być przekonane, że rodzice interesują się jego nauką na co dzień, dostrzegają sukcesy i ...