Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZY
z doradztwa zawodowego
„UCZEŃ I JEGO PRZYSZŁOŚĆ ZAWODOWA”
Opracowała:
MARTA FLOREK
KRAŚNIK 2006r.
I. Określenie problemu i założenia
Program ,,Uczeń i jego przyszłość zawodowa” adresowany jest do uczniów liceum i technikum, obejmuje szerokie spektrum zagadnień z zakresu orientacji zawodowej.
Wprowadzona w polskich szkołach reforma systemu edukacji zawiera w programach nauczania treści przygotowujące uczniów do wejścia na rynek pracy. Dotyczy to wprowadzenia na poziomie szkół ponadgimnazjalnych przedmiotu ,,Podstawy przedsiębiorczości”.
Pomimo to istnieje potrzeba:
• pomocy uczniom w samopoznaniu własnych predyspozycji zawodowych,
a więc osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, możliwości,
• gromadzenia i systematyzowania informacji edukacyjnej i zawodowej,
• rozbudzania aspiracji zawodowych i motywacji,
• udzielania informacji dotyczącej lokalnego rynku pracy, zapotrzebowania na pracowników w różnych branżach, cech dobrego pracownika,
• kształtowania umiejętności rozwoju edukacyjno-zawodowego,
• przygotowania do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, rozmowa kwalifikacyjna, bezrobocie.
Zagrożenie bezrobociem w dużej mierze obejmuje absolwentów szkół
zawodowych różnego typu, a także absolwentów liceów ogólnokształcących, jeżeli deklarują oni chęć podjęcia pracy, a nie dalszej nauki.
Spowodowane jest to między innymi tym, że młodzież dokonuje niewłaściwych wyborów szkoły i profesji, gdyż nie zna siebie, nie zna zawodów, możliwości kształcenia oraz nie umie podejmować decyzji. Absolwenci szkół nie potrafią poszukiwać pracy i nie znają mechanizmów, które mogłyby zwiększać ich atrakcyjność w ocenie pracodawców.
Biorąc pod uwagę istnienie zjawiska bezrobocia i problemów z nim związanych, szczególnego znaczenia nabiera trafny wybór zawodu, możliwie zgodny z zainteresowaniami, uzdolnieniami, warunkami psychofizycznymi i zdrowotnymi ucznia, a także potrzebami społeczno-ekonomicznymi kraju i regionu.
Głównym założeniem tego programu jest wyjście z pomocą uczniom planującym swoją przyszłość zawodową tak, aby byli oni dobrze przygotowani do wejścia na rynek pracy i potrafili oprzeć się bezrobociu.
Stąd też powstała koncepcja programu z zakresu orientacji zawodowej skierowanego właśnie do młodzieży kończącej szkołę.
Program będzie wykorzystany na zajęciach do dyspozycji wychowawcy, na lekcjach z podstaw przedsiębiorczości oraz dodatkowych zajęciach.
* Jak zatem, przygotować młodzież do podejmowania trafnych decyzji zawodowych i radzenia sobie na rynku pracy?
* Jak wyzwolić motywację i zainspirować młodych ludzi, by aktywnie podchodzili do swojej przyszłości zawodowej?
II. Cele programu
1. Cele ogólne:
- aktywizacja uczniów do podejmowania świadomej decyzji zawodowej
- wzrost mobilności zawodowej absolwentów
- lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
2. Cele szczegółowe:
a) związane z kształtowaniem postaw i zachowań:
- przygotowanie uczniów do samodzielnego i aktywnego kształtowania swojej drogi zawodowej
- rozwój umiejętności rozpoznawania własnych zasobów osobistych i ich wykorzystania w kształtowaniu swojej drogi zawodowej
- kształtowanie postawy otwartości na wiedzę i prezentowania swojej osobowości
- kreowanie postaw aktywnych, przezwyciężania bierności ...