Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Danuta Stasiak
Data publikacji
2008-05-12
Średnia ocena
5,00
Pobrań
440

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test dla klasy IV-V z wiązany z tekstem lektury "Spotkanie nad morzem" - podumowujący wiedzę na temat rzeczownika.
 Pobierz (doc, 38,5 KB)

Podgląd treści


…………………………. Karta pracy ucznia

Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykoanj polecenia:

„Nie wiedziałaś? Przy brzegu rosną pod wodą kosmate, miękkie łodygi, wyślizgują się z rąk jak żywe. Różne są. Nazywają się zielenice, sinice, morszczyny. Czasem sztorm wyrzuci na piach całe sterty takich wodorostów, że nie możesz przejść, bo się zaplączesz. A na wodorostach pouczepiane są maciupeńkie muszelki, żyjątka, pęcherzyki…”

1. Podkreśl w tekście rzeczowniki. W jaki sposób sprawdzimy, czy podkreślone przez Ciebie wyrazy to rzeczowniki?

2. Wybierz jeden z podkreślonych rzeczowników i odmień go przez przypadki w liczbie pojedynczej.

…………………………………
………………………………….
…………………………………
………………………………….
…………………………………
………………………………….
…………………………………

3. Przy rzeczownikach pojawiają się czasem krótkie wyrazy, które określają np. położenie rzeczy – powiedz jak nazywamy te wyrazy i wypisz je z tekstu wraz z rzeczownikami, do których się odnoszą.
…………………………………………………………………………………………………

4. Do wybranego z tekstu rzeczownika dopisz dwa rzeczowniki pokrewne.

………………… - …………………, …………………..

5. Stwórz rzeczowniki przeciwstawne do podanych. Może wymyślisz dwa przeciwstawne wyrazy?
przyjaźń - …………….. … (…..…….…………..)
punktualność - ……………….… (………….…………..)

Jak tworzymy wyrazy przeciwstawne?

6. Wyobraź sobie, że Danusia chce zaprosić przyjaciół i znajomych na przyjęcie urodzinowe, które odbędzie się w „Pisance”. Zredaguj krótkie zaproszenie - jako Danusia - do wybranego przez siebie bohatera „Spotkania nad morzem”. Pamiętaj o tym, co powinno zawierać każde zaproszenie.

ZAPROSZENIE

………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..

|Praca domowa |Praca domowa |
| | |
|Napisz do koleżanki lub kolegi list, w którym zachęcisz ją/jego za pomocą |Napisz do koleżanki lub kolegi list, w którym zachęcisz ją/jego za pomocą |
|odpowiednich argumentów do przeczytania książki „Spotkanie nad morzem”. |odpowiednich argumentów do przeczytania książki „Spotkanie nad morzem”. |
|Pamiętaj o tym, jak zbudowany powinien być list. |Pamiętaj o tym, jak zbudowany powinien być list. |
| | |
| | |
|Praca domowa |Praca domowa |
| | |
|Napisz do koleżanki lub kolegi list, w którym zachęcisz ją/jego za pomocą |Napisz do koleżanki lub kolegi list, w którym zachęcisz ją/jego za pomocą |
|odpowiednich argumentów do przeczytania książki „Spotkanie nad morzem”. |odpowiednich argumentów do przeczytania książki „Spotkanie nad morzem”. |
|Pamiętaj o tym, jak zbudowany powinien być list. |Pamiętaj o tym, jak zbudowany powinien być list. |
| | |
| | |
|Praca domowa |Praca domowa |
| | |
|Napisz do koleżanki lub kolegi list, w którym zachęcisz ją/jego za pomocą |Napisz do koleżanki lub kolegi list, w którym zachęcisz ją/jego za pomocą |
|odpowiednich argumentów do przeczytania książki „Spotkanie nad morzem”. |odpowiednich argumentów do przeczytania książki „Spotkanie nad morzem”. |
|Pamiętaj o tym, jak zbudowany powinien być list. |Pamiętaj o tym, jak zbudowany powinien być list. |
| | |
| | |
|Praca domowa |Praca domowa |
| | |
|Napisz do koleżanki lub kolegi list, w którym zachęcisz ją/jego za pomocą |Napisz do koleżanki lub kolegi list, w którym zachęcisz ją/jego za ...